Niedziele nie tak ważne dla sklepów z butami i odzieżą

To od podwyżek cen i reakcji konsumentów na nie zależą wyniki sklepów w najgorętszym zwykle dla nich okresie w handlu detalicznym.

Publikacja: 13.12.2022 03:00

Niedziele nie tak ważne dla sklepów z butami i odzieżą

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Grudniowy kalendarz pod względem liczby dni pracujących jest dla firm handlu detalicznego korzystniejszy niż listopad br. i grudzień 2021 r. Jednak to nie od niego zależeć będzie w największym stopniu dynamika ich wyników.

Korzystny kalendarz to, po pierwsze, dwie niedziele handlowe, z których jedna jest już za przedsiębiorcami (11 grudnia). Po drugie, układ świąt sprawia, że sklepy będą otwarte o kilka dni więcej niż rok temu.

To jednak nie sam kalendarz pozytywnie nastraja szefów spółek. – Ograniczenie handlu w niedzielę odmieniło zwyczaje zakupowe Polaków. Ruch w galeriach w niedziele handlowe jest wyraźnie niższy niż ten, jaki notowaliśmy w analogiczne dni, zanim zakaz handlu został wprowadzony – mówi Janusz Płocica, prezes modowo-jubilerskiej grupy VRG.

Czytaj więcej

81 proc. Polaków chce w święta oszczędzać na żywności

Mimo takiej oceny Płocica jest jednak zdania, że przywrócenie niedzielnego handlu miałoby pewne znaczenie. – Możliwość otwarcia sklepów w niedziele ma oczywiście znaczenie, bo zyskujemy dodatkowy dzień roboczy, co w takiej firmie jak VRG przekłada się wprost na przychody. Jest to dodatkowy element stymulujący handel w grudniu, kiedy to tradycyjnie mamy większy ruch niż w pozostałych miesiącach, zwłaszcza jeśli chodzi o nasz segment jubilerski. Nie ma jednak mowy o niedzielnych peakach – tłumaczy Płocica.

Prezes VRG spodziewa się największego skoku popytu po świętach.

– Jeśli chodzi o segment odzieżowy, to grudniowy skok popytu przypada tradycyjnie na okres po świętach, kiedy ruszają wyprzedaże, a w tym okresie niedziel handlowych już nie ma. Z tej perspektywy cieszy nas tegoroczny kalendarz, bo będziemy mieć pełne pięć dni handlowych między Bożym Narodzeniem a sylwestrem – wylicza Płocica.

– Wydaje mi się, że handlowe niedziele są coraz mniej istotne dla wzrostu biznesu firm odzieżowych i obuwniczych – zgadza się Łukasz Wachełko z biura maklerskiego Wood&Co. Ważniejszym bodźcem dla obrotów firm są według niego podwyżki cen. To m.in. one sprawiają, że nawet gdy trwa okres przecen, takich jak Black Week, przychody firm są dużo wyższe niż rok wcześniej.

Widać to na przykład po listopadowych danych obuwniczego giganta – CCC. Grupa ta zanotowała w listopadzie 29-proc. wzrost przychodów, do ponad 1 mld zł. Podkreśla, że taki poziom miesięcznego obrotu zdarzył się jej po raz pierwszy. Pomogła pogoda, ale też widoczne kampanie reklamowe.

Czytaj więcej

Nadszedł koniec remontowego boomu. Mocne spadki sklepów budowlanych

Szybko rosło e-commerce grupy, ale wzrost o 19 proc. zanotowały również porównywalne sklepy CCC. – LPP nie powinno się pod tym względem różnić – uważa Wachełko. LPP to właściciel takich marek jak Reserved, Mohito czy Sinsay.

Trudniej będzie jego zdaniem o utrzymanie marż. Nie tylko na poziomie marży brutto na sprzedaży. – Coraz trudniej jest klienta zdobyć, więc coraz wyższe są koszty marketingu – mówi Wachełko.

Tendencje te widoczne są m.in. w danych bieliźnianej firmy Esotiq & Henderson. Jej obroty w listopadzie były o 24 proc. wyższe niż rok wcześniej, ale marża brutto na sprzedaży spadła o 5 pkt proc. do 62 proc.

Marża brutto VRG też spadła, ale mniej – o 0,9 pkt proc. do 55,2 proc.. Według prezesa w mniejszym stopniu niż zwykle przeceniono towary. Efekt: przychody urosły tylko o 12 proc. rok do roku.

Grudniowy kalendarz pod względem liczby dni pracujących jest dla firm handlu detalicznego korzystniejszy niż listopad br. i grudzień 2021 r. Jednak to nie od niego zależeć będzie w największym stopniu dynamika ich wyników.

Korzystny kalendarz to, po pierwsze, dwie niedziele handlowe, z których jedna jest już za przedsiębiorcami (11 grudnia). Po drugie, układ świąt sprawia, że sklepy będą otwarte o kilka dni więcej niż rok temu.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Niedziele handlowe 2023. W te niedziele można zrobić zakupy w 2023 roku
Handel
Kłopoty dużej sieci polskich elektromarketów. Jest oświadczenie zarządu
Handel
Chiński gigant szykuje się do giełdowego debiutu w Nowym Jorku
Handel
Wojskowy eksport z Turcji do Rosji ma się doskonale. I wciąż rośnie
Handel
Rekordowy Black Friday. Sprzedaż w Europie Wschodniej wyższa o niemal 25 proc.
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości