Reklama

Kiepskie nastroje przed świętami. Polacy zaczynają oszczędzać na jedzeniu

Wysoka inflacja skłania 81 proc. konsumentów do ograniczenia wydatków na świąteczne zakupy, również żywnościowe. To dwukrotnie więcej niż przed rokiem.

Publikacja: 10.12.2022 17:54

Kiepskie nastroje przed świętami. Polacy zaczynają oszczędzać na jedzeniu

Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

Rok temu dokładnie 45 proc. kupujących deklarowało, że ograniczy wydatki w efekcie wysokich cen. Jednak aż 40 proc. stwierdziło, iż zupełnie nie ma zamiaru się ograniczać w szale zakupów świątecznych - teraz to tylko 11 proc. kupujących. 28 proc. Polaków przeznacza 101-200 zł na artykuły spożywcze w przeliczeniu na jedną osobę. Do tego 89 proc. ankietowanych chce nabyć produkty spożywcze w promocjach, a zaledwie 2 proc. – w cenach regularnych. To wyniki badania firm UCE Research i Grupy BLIX.

Czytaj więcej

Inflacyjne zaciskanie pasa: na czym Polacy chcą oszczędzać najbardziej

- 8 na 10 respondentów zamierza ograniczyć wydatki na artykuły spożywcze w okresie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia, co jest dużą zmianą w porównaniu z rokiem ubiegłym – mówi Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX. - Wzrost cen jest oczywiście głównym motorem chęci zaoszczędzenia. Nie tyle chcemy oszczędzać, co nie wydawać więcej na święta lub postarać się w ramach zeszłorocznego budżetu kupić jak najwięcej produktów - dodaje.

Konsumenci wskazali również, jaki budżet planują przeznaczyć na zakupy spożywcze w przeliczeniu na jedną osobę. 101-200 zł podało 28 proc. badanych (w ubiegłym roku – 25 proc.), a 201-300 zł – 17 proc. respondentów (poprzednio 19 proc.). 100 zł zadeklarowało 16 proc. ankietowanych (13 proc. przed rokiem). 301-400 zł przewidziało 11 proc. uczestników sondażu, 401-500 zł – 7 proc., a powyżej 500 zł 6 proc.

Czytaj więcej

Świąteczne wydatki będą mniejsze. Ale tylko nieznacznie
Reklama
Reklama

– Polacy chcą optymalizować świąteczne wydatki. Nie przeznaczają więcej pieniędzy na tego typu zakupy, mimo że inflacja na produkt FMCG jest przecież mocno dwucyfrowa – przewiduje ekspert z Grupy BLIX. - Niemniej można się spodziewać, że część konsumentów nie dotrzyma ww. postanowień i faktycznie wyda więcej pieniędzy niż rok temu, bo w przedświątecznej gorączce trudno będzie znaleźć wszystkie produkty potrzebne do przygotowania tradycyjnych potraw i wypieków po obniżonych cenach - dodaje.

Aż 89 proc. ankietowanych zadeklarowało, że zrobi świąteczne zakupy spożywcze w ramach promocji (rok temu – 82 proc.), a zaledwie 2 proc. – w cenach regularnych (poprzednio – 5 proc.).

Handel
Parlament Europejski przegłosował rozporządzenie w sprawie Mercosuru
Handel
Chińskie platformy rosną w siłę. Polacy wydają miliardy
Handel
Bruksela planuje podpisanie umowy z Mercosurem jeszcze w tym roku
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama