Ponad 40 proc. Polaków deklaruje, że na prezenty wybierze produkty o wyższej jakości. Zakup musi jednak spełnić jeszcze dwa warunki: powinien być dostępny na przedświątecznej wyprzedaży albo z rabatem lub w promocji. Dla blisko co czwartej osoby kluczowa przy wyborze prezentu będzie cena.
Obdarować Polacy planują przede wszystkim rodzinę (98 proc.), 40 proc. na liście odbiorców prezentów umieszcza także swoich przyjaciół. Dalszą rodzinę obdaruje już tylko 12 proc., a kolegów z pracy co dziesiąta osoba.
Inspiracji na zakup prezentów Polacy będą szukać w galeriach handlowych i podczas rozmów ze znajomymi. Większość Polaków pozostawia zakup prezentów na okres przedświąteczny, a niewielki odsetek (6 proc.) nawet na dzień przed wigilią lub w samą wigilię.
To co Polacy chcą podarować nie zawsze pokrywa się z tym co chcieliby dostać. Tak jest szczególnie w przypadku kosmetyków i książek, a także elementów wyposażenia mieszkania. Wiele osób deklaruje chęć podarowania takich prezentów, chociaż nie tak samo wielu chciałoby takie upominki otrzymać. Całkowicie odwrotna sytuacja jest z pieniędzmi. Tych, raczej nie chcemy dawać zamiast prezentu (12 proc.), ale za to chcielibyśmy je dostać (28 proc.).
Wśród najbardziej pożądanych prezentów świątecznych wśród kobiet pozostają kosmetyki i perfumy, odzież, obuwie, galanteria, biżuteria i zegarki. Mężczyźni pozostają zdecydowanie bardziej pragmatyczni i pod choinką najchętniej znaleźliby po prostu pieniądze, w drugiej kolejności książki i wreszcie odzież, obuwie i galanterię.