Polacy stawiają na jakość

Większość Polaków na świąteczne prezenty chce wydać od 250 zł do 500 zł. Poszukiwać będą produktów o wyższej jakości, ale dostępnych z rabatem lub na przedświątecznej wyprzedaży, wynika z badań realizowanych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie banku Citi Handlowy

Publikacja: 18.12.2012 15:54

Polacy stawiają na jakość

Foto: Bloomberg

Ponad 40 proc. Polaków deklaruje, że na prezenty wybierze produkty o wyższej jakości. Zakup musi jednak spełnić jeszcze dwa warunki: powinien być dostępny na przedświątecznej wyprzedaży albo z rabatem lub w promocji. Dla blisko co czwartej osoby kluczowa przy wyborze prezentu będzie cena.

Obdarować Polacy planują przede wszystkim rodzinę (98 proc.), 40 proc. na liście odbiorców prezentów umieszcza także swoich przyjaciół. Dalszą rodzinę obdaruje już tylko 12 proc., a kolegów z pracy co dziesiąta osoba.

Inspiracji na zakup prezentów Polacy będą szukać w galeriach handlowych i podczas rozmów ze znajomymi. Większość Polaków pozostawia zakup prezentów na okres przedświąteczny, a niewielki odsetek (6 proc.) nawet na dzień przed wigilią lub w samą wigilię.

To co Polacy chcą podarować nie zawsze pokrywa się z tym co chcieliby dostać. Tak jest szczególnie w przypadku kosmetyków i książek, a także elementów wyposażenia mieszkania. Wiele osób deklaruje chęć podarowania takich prezentów, chociaż nie tak samo wielu chciałoby takie upominki otrzymać. Całkowicie odwrotna sytuacja jest z pieniędzmi. Tych, raczej nie chcemy dawać zamiast prezentu (12 proc.), ale za to chcielibyśmy je dostać (28 proc.).

Wśród najbardziej pożądanych prezentów świątecznych wśród kobiet pozostają kosmetyki i perfumy, odzież, obuwie, galanteria, biżuteria i zegarki. Mężczyźni pozostają zdecydowanie bardziej pragmatyczni i pod choinką najchętniej znaleźliby po prostu pieniądze, w drugiej kolejności książki i wreszcie odzież, obuwie i galanterię.

Polacy deklarują, że za świąteczne prezenty planują zapłacić z bieżących środków (62 proc.). Tylko nieco ponad 11 proc. ankietowanych chce skredytować swoje wydatki. I tak wśród z nich w większości znajdują się ci, którzy skorzystają z karty kredytowej (9,4 proc.), tylko 0,9 proc. z kredytu zaciągniętego w banku, a 0.8 proc. pieniądze pożyczy od rodziny.

Ponad 40 proc. Polaków deklaruje, że na prezenty wybierze produkty o wyższej jakości. Zakup musi jednak spełnić jeszcze dwa warunki: powinien być dostępny na przedświątecznej wyprzedaży albo z rabatem lub w promocji. Dla blisko co czwartej osoby kluczowa przy wyborze prezentu będzie cena.

Obdarować Polacy planują przede wszystkim rodzinę (98 proc.), 40 proc. na liście odbiorców prezentów umieszcza także swoich przyjaciół. Dalszą rodzinę obdaruje już tylko 12 proc., a kolegów z pracy co dziesiąta osoba.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu