Kruk, Best i Kredyt Inkaso szukają szansy w technologii

Maszyny zastępują pracowników firm windykacyjnych w obsłudze przeterminowanych długów.

Publikacja: 18.05.2023 03:00

Kruk, Best i Kredyt Inkaso szukają szansy w technologii

Foto: AdobeStock

Branża windykacyjna inwestuje nie tylko w nowe portfele wierzytelności. Coraz głośniej mówi się o nakładach inwestycyjnych związanych z technologią. Ma ona zarówno usprawnić wiele procesów związanych z obsługą przeterminowanych wierzytelności, a także obniżyć koszty działalności.

Liczby nie kłamią

Już od pewnego czasu o zmianach technologicznych w firmie mówią przedstawiciele lidera branży, wrocławskiej spółki Kruk.

– Technologia jest teraz kluczowym aspektem pozwalającym na zwiększenie efektywności i przyspieszenie procesu poprzez m.in. onlinową możliwość interakcji z naszymi klientami. Nacisk na rozwój technologiczny w naszej branży jest kluczowy w dalszym jej rozwoju nie tylko poprzez pryzmat finansowy, ale również ESG – mówi Piotr Krupa, prezes Kruka. Jak dodaje, już około 90 proc. ugód podpisywanych jest bez wykorzystania papieru, a udział spłat online w spłatach ogółem sukcesywnie rośnie. Firma chce jednak wejść na jeszcze wyższy poziom rozwoju technologicznego.

– Głównie skupiamy się na infrastrukturze, która umożliwia nam prowadzenie procesu online, oraz na automatyzacji procesów. Poza tym koncentrujemy się na rozwiązaniach chmurowych i bezpieczeństwie, zarządzaniu danymi, zwiększeniu efektywności wdrażania zmian IT oraz rozwoju „cyfrowych” kompetencji pracowników – wyjaśnia Krupa.

Przy okazji publikacji wyników finansowych za I kwartał Krupa jasno zarysował przewagę technologii nad człowiekiem. Jak wyjaśniał, dobry pracownik jest w stanie dokonać 100 sprawdzeń w ciągu dnia w księgach wieczystych osób zadłużonych. Robot w przypadku elektronicznych ksiąg – nawet 1,5 tys. na minutę. Maszyna dokonuje dziennie także dziesięć razy więcej weryfikacji klientów w rejestrze zadłużonych niż człowiek.

Kruk nie ujawnia, jak duże pieniądze wydaje na technologię. Jego przedstawiciele przekonują jednak, że one już się zwracają. Na to także liczą przedstawiciele firmy Best, którzy też otwarcie mówią o technologii. – Sytuacja makroekonomiczna, w tym rosnące koszty pracy oraz koszty stałe, które wpływają na rentowność firmy, stanowią podstawę dla wdrożenia zmian w grupie Best. Przygotowując się do istotnego zwiększenia skali prowadzonej działalności, istotnie zwiększamy skalę inwestycji w informatyzację i automatyzację procesów – komentuje Maciej Bardan z zarządu firmy Best. – Kolejny etap transformacji cyfrowej naszej firmy ma umożliwić nam dynamiczny wzrost bez konieczności rozbudowy zespołu oraz zwiększyć naszą efektywność i elastyczność w działaniu – dodaje Bardan.

O technologii nie zapominają także inni. – Kredyt Inkaso w 2020 roku redefiniowało rolę IT w organizacji, czego konsekwencją były istotne inwestycje w infrastrukturę, oprogramowanie oraz kompetencje zespołu IT. Zgodnie z przyjętą strategią na kolejne lata spółka w dalszym ciągu będzie inwestowała w nowe technologie oraz przeprowadzała PoC (proof of concept). Kluczem do sukcesu biznesowego spółki jest też jednoczesny rozwój i synergia obszaru operacyjnego oraz technologicznego – mówi Sebastian Waligórski, dyrektor IT w grupie Kredyt Inkaso.

To dopiero początek

Jakby tego było mało, branża tak naprawdę dopiero bada obszar sztucznej inteligencji, o której w ostatnim czasie zrobiło się bardzo głośno. Ta może wynieść obsługę wierzytelności na nowy poziom. – Kredyt Inkaso weryfikuje biznesowe wykorzystanie technologii opartych na AI, co może odegrać istotną rolę w rozwoju spółki oraz branży i zaowocować ogromnym skokiem technologicznym w zakresie jakości, szybkości, a także kompletności obsługi osób zadłużonych – twierdzi Sebastian Waligórski.

Branża windykacyjna inwestuje nie tylko w nowe portfele wierzytelności. Coraz głośniej mówi się o nakładach inwestycyjnych związanych z technologią. Ma ona zarówno usprawnić wiele procesów związanych z obsługą przeterminowanych wierzytelności, a także obniżyć koszty działalności.

Liczby nie kłamią

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Były szef PANA ma nowy biznes. Wiemy jaki
Finanse
Visa i Mastercard: ugoda o opłatach może być lepsza
Finanse
Operatorzy nie chcą dopłacać do wypłat gotówki z bankomatów
Finanse
Anna Cieślak-Wróblewska laureatką Nagrody Dziennikarskiej im. Mariana Krzaka
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Finanse
Artur Zapała: Retail Investment Strategy z pewnością przemodeluje branżę TFI
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą