Narodowy Bank Polski wystartował z kampanią „Bezpieczne pieniądze", informującą o zmienionych zabezpieczeniach polskich banknotów. Nowe pieniądze trafią do obiegu 7 kwietnia.
W akcję informacyjną włączył się m.in. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który wyśle ulotki informujące o nowych zabezpieczeniach do ponad 8 mln osób. – Ważne jest, aby grupa starszych klientów ZUS była dobrze poinformowana o nowych zabezpieczeniach. To oni najczęściej narażeni są na rożne próby fałszerstw i oszustw – mówi Michał Jończyński, wiceprezes ZUS.
O zmianach informować będą też kantory, urzędy skarbowe, izby celne, komisariaty i polskie ambasady za granicą. Ulotki będzie można znaleźć w największych sieciach handlowych, m.in. w Biedronce.
W weekend 5–6 kwietnia w centrali NBP w Warszawie odbędą się Dni Otwarte, podczas których każdy będzie mógł się zapoznać z nowymi zabezpieczeniami banknotów. Informacje można też znaleźć na stronie internetowej www.nbp.pl oraz w kanale NBP w serwisie YouTube. Bank centralny przygotował też darmową aplikację na urządzenia mobilne NBP Safe, za pomocą której można się dowiedzieć, jak w prosty sposób sprawdzić, czy banknot jest autentyczny.
NBP zmienia zabezpieczenia banknotów pierwszy raz od 18 lat. Unowocześnione banknoty o nominałach 10, 20, 50 i 100 zł będą stopniowo zastępowały zniszczone i uszkodzone wycofywane z obiegu. Obecnie używane banknoty bezterminowo pozostaną prawnym środkiem płatniczym.