Wykwalifikowana kadra, relatywnie niskie koszty pracy i sprzyjająca sytuacja polityczno-ekonomiczna to czynniki, które od lat przyciągają do Polski inwestorów z Japonii - wynika z raportu firmy KPMG „Pozycja Polski jako partnera biznesowego dla inwestorów z Japonii". Znaczna liczba japońskich przedsiębiorców czerpie też korzyści z funkcjonowania Specjalnych Stref Ekonomicznych.
Stały wzrost inwestycji
Zgodnie z wynikami raportu KPMG japońskie inwestycje w Polsce w latach 2000-2012 wzrosły dziewięciokrotnie, osiągając poziom około 1,4 mld dol. Polska od lat pozostaje jedną z najbardziej pożądanych lokalizacji w Europie dla japońskich firm produkcyjnych. Podczas gdy w państwach Europy Zachodniej w latach 2005-2010 liczba podmiotów powiązanych z japońskim kapitałem nie zmieniła się lub spadła, w tym samym okresie liczba takich podmiotów w Polsce wzrosła o 48 proc., co uplasowało ją na 5 miejscu w Europie.
- Zaobserwowaliśmy, że po 2010 roku Polską zainteresowane są już nie tylko firmy japońskie z sektorów motoryzacyjnego i spożywczego, ale również firmy ubezpieczeniowe czy spółki z branży finansowej. Wynika to z faktu, że Polska coraz częściej postrzegana jest jako jeden z docelowych rynków europejskich, a nie tylko lokalizacja atrakcyjna dla montażu i produkcji przeznaczonej na rynki bogatszych krajów Europy Zachodniej. Stabilny, długoletni wzrost, rosnąca siła nabywcza polskich portfeli i pozytywne rekomendacje japońskich firm działających od lat w Polsce są magnesem przyciągającym kolejnych inwestorów – mówi Marek Sosna, partner i szef działu doradztwa transakcyjnego w KPMG w Polsce.
Biznesowy klimat i pracownicy
Jak wynika z raportu , japońscy przedsiębiorcy do głównych zalet inwestowania w Polsce niezmiennie zaliczają bardzo dobre kwalifikacje polskiej kadry przy względnie niskich kosztach pracy w porównaniu z sąsiednimi państwami Unii Europejskiej. Polscy pracownicy są szczególnie chwaleni za zaangażowanie, lojalność wobec pracodawcy i wysokie kompetencje zawodowe, które zdaniem japońskich przedsiębiorców są porównywalne z kwalifikacjami pracowników z Niemiec. I choć badani przedsiębiorcy miewają trudność w rekrutacji pracowników z odpowiednim poziomem języka angielskiego, to doceniają polską kadrę za chęć uczenia się i samodoskonalenia zawodowego.
Drugim istotnym czynnikiem przyciągającym japoński biznes do Polski jest sprzyjający klimat biznesowy, stabilność sytuacji politycznej i ekonomicznej, stały wzrost gospodarczy i rosnąca siła nabywcza polskiej klasy średniej. Badani przedsiębiorcy kolejny raz wskazali na duży potencjał Polski wynikający z jej położenia geograficznego między bogatymi i uprzemysłowionymi państwami Europy Zachodniej a obfitymi w surowce państwami byłego Związku Radzieckiego. Znaczna część japońskich korporacji wskazuje również na korzyści płynące z udogodnień dla inwestorów, jakie stwarzają polskie Specjalne Strefy Ekonomiczne.