Wymiana prezesa przed prestiżowym spotkaniem z klientami dowodzi, że Nokia poważnie traktuje zadanie odbudowy swojej pozycji. Rezultat wprowadzanych zmian, to jednak wielka niewiadoma, a dane finansowe i tendencje na rynku są przeciwko Finom.
Jeszcze na początku ubiegłego tygodnia [b]Olli-Pekka Kallasvuo[/b] dementował powracające plotki o swoim odejściu. We czwartek rano rada nadzorcza Nokii powołała na stanowisko prezesa fińskiego giganta [b]Stephena Elopa[/b], od stycznia 2008 r. kierującego działem biznesowym [b]Microsoftu[/b], najważniejszą i najbardziej dochodową częścią amerykańskiej firmy. Kallasvuo, który w Nokii przepracował 28 lat, dostał „złoty spadochron” w postaci 4,6 mln euro i prezesury [b]Nokia Siemens Networks[/b], produkującego sprzęt telekomunikacyjny [i]joint venture[/i], udziałów w którym od roku – bezskutecznie - próbują się pozbyć zarówno Siemens, jak i Nokia.
[srodtytul]Niepewna przyszłość strategii skupienia się na usługach[/srodtytul]
Nominacja Elopa na kilka dni przed rozpoczynającą się jutro w Londynie doroczną konferencją [b]Nokia World[/b] to zaskoczenie. Nowy prezes nie ma doświadczenia w branży telekomunikacyjnej, przez całą karierę związany był z projektowaniem i produkcją oprogramowania. – Kompetencje Elopa są czysto software’owe. Ta sfera staje się kluczowa na rynku smartfonów. Nokia znalazła sobie bardzo technicznego prezesa – powiedział agencji Bloomberg [b]Mark McKechnie[/b], analityk firmy Gartner.
Nowy prezes Nokii dał się poznać jako menedżer nie unikający trudnych i zaskakujących decyzji. Jako prezes firmy [b]Macromedia[/b], twórcy oprogramowania [b]Flash[/b], przestawił firmę na działalność na potrzeby Internetu, dzięki czemu Flash stał się – mimo krytyki dotyczącej m.in. wydajności – jednym z sieciowych standardów obsługi m.in. materiałów wideo. Z kolei w Microsofcie Elop uczynił ze swojej Business Division najbardziej dochodową część koncernu, zwiększając m.in. sprzedaż pakietu Office. Czy Elop będzie kontynuował zdefiniowaną przez Olli-Pekka Kallasvuo strategię Nokii polegającą na skupieniu się na usługach – muzyce, e-mail i aplikacjach? Nie wiadomo.