Volkswagen AG może już integrować sieć sprzedaży swoich marek w Polsce. Zgodę na koncentracje wyraziła Komisja Europejska. Niemiecki koncern, który ma ambicję stać się w przyszłym roku największym producentem aut na świecie, od stycznia przejmuje kontrolę nad spółkami importującymi i sprzedającymi jego samochody. Chodzi o spółki KPI Polska, Skoda Auto Polska oraz dwóch spółek finansujących transakcje: Volkswagen Bank Polska i Volkswagen Leasing Polska.
Integracja sieci jest rezultatem wykupienia przez Niemców udziałów należących do Jana Kulczyka, który do tej pory był importerem Volkswagena, Skody oraz Audi. Najbogatszy polski przedsiębiorca postanowił wycofać się z branży samochodowej po 20 latach działalności, koncentrując się na branży surowcowej, energetyce oraz infrastrukturze. Volkswagen natomiast chce wykorzystać transakcje do wzmocnienia pozycji swych marek na polskim rynku. Już teraz jest na nim niekwestionowanym liderem. Według Instytutu Samar, po 11 miesiącach 2011 roku Skoda ma 11,6 proc. rynku ze sprzedażą prawie 28,9 tys. aut, a Volkswagen 7,1 proc. ze sprzedażą przeszło 17,6 tys. Do tego dochodzi jeszcze Seat oraz Porsche z łącznym udziałem 1,2 proc. Eksperci uważają, że w przyszłym roku te proporcje mogą się jeszcze poprawić. – Spodziewam się bardziej efektywnej polityki marketingowej i produktowej – twierdzi prezes Związku Dealerów Samochodowych Marek Konieczny.
Na razie trudno przewidzieć, jak zmiany przełożą się na organizację sieci. – Nie mamy jeszcze informacji w tej sprawie – mówi Tomasz Tonder z Kulczyk Tradex, rzecznik marki Volkswagen, która w Polsce ma 60 punktów sprzedaży. Wiadomo natomiast, że salony należące do KPI przejmie spółka Porsche Holding Salzburg (PHS), największa i najbardziej dochodowa grupa dealerska w Europie. Według branżowego miesięcznika „Dealer", działa w 19 krajach Europy i Chinach, w ubiegły roku sprzedała ponad 430 nowych aut, a jej roczny przychód przekroczył 12,8 mld euro.
Do koncernu z Wolfsburga należeć będzie w Polsce także produkcja ciężarówek i autobusów. We wrześniu Komisja Europejska wyraziła zgodę na przejęcie przez niego większościowych udziałów w MAN-ie. Po jej zrealizowaniu potencjał produkcyjny Volkswagena będzie obejmował w naszym kraju fabrykę samochodów osobowych i dostawczych, fabrykę silników, trzy zakłady produkcji autobusów oraz fabrykę samochodów ciężarowych.