fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Zdrowie

Silne leki mają się odróżniać wyglądem

Adobe Stock
Farmaceuci chcą, by napisy na opakowaniach leków silnie działających wyraźnie różniły się od pozostałych. To pokłosie fatalnej pomyłki, która omal nie kosztowała życia dziecka.

Apteczne naczynia do przechowywania substancji, z których wykonuje się leki recepturowe, powinny mieć etykiety jednoznacznie sygnalizujące ich przynależność do określonego wykazu leków – głosi kodeks apteczny zwany Farmakopeą Polską. Podobne oznaczenia powinny dotyczyć leków gotowych – piszą w petycji do resortu zdrowia farmaceuci skupieni na portalu farmacja.net. Apel to konsekwencja tragicznych wydarzeń sprzed roku z Międzychodu.

Techniczka miała wydać dwa opakowania tego samego leku – dla miesięcznego chłopca i jego kilkuletniego brata. Pomyliła je jednak i niemowlęciu matka zamiast Biodacyny zakropliła Briglau stosowany przy jaskrze, który ma przeciwwskazania do stosowania u małych dzieci. Niemowlę zaczęło się dusić i z objawami zapaści trafiło do szpitala. Trzy dni było w śpiączce.

Z ustaleń śledczych wynika, że opakowania leków ustawiono alfabetycznie, a ponieważ miały tego samego producenta, ich szata graficzna była identyczna. Techniczka najpewniej wzięła dwa opakowania różnych leków, ale zeskanowała kod tylko z jednego.

Farmaceuci podkreślają, że z polskich aptek korzysta codziennie koło 2 mln pacjentów, którym farmaceuci i technicy wydają miliony opakowań leków. „Ciąży na nich odpowiedzialność związana z monitorowaniem poprawności terapii, ale również prawidłowym odczytywaniem recept i wydawaniem leków". Utrudnia to jeszcze podobieństwo opakowań wynikające z jednolitości wizualnej.

Dlatego chcą, by leki były oznaczane tak jak naczynia do przechowywania substancji leczniczych wykorzystywanych do sporządzania leków recepturowych. Bardzo silnie działające substancje z wykazu A oznaczane są białym napisem na czarnym tle w czerwonej obwódce, silnie działające z wykazu B – czerwonym napisem na białym tle z czerwoną obwódką, środki odurzające z wykazu N – białym napisem na czarnym tle z czerwoną obwódką. Pozostałe środki farmaceutyczne – czarnym napisem na białym tle z czarną obwódką. Zdaniem farmaceutów poprawiłoby to bezpieczeństwo pacjentów.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: k.kowalska@rp.pl

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA