fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Lotnictwo

CPK: rada społeczna ma czuwać nad przejmowaniem nieruchomości

Fotorzepa, Rafał Guz
Rada Społeczna do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego ma już przewodniczącego, zastępców i priorytety przyszłych działań. Będzie ona doradzała podczas procesu przejmowania nieruchomości i pomoże w wyborze gminnych priorytetów inwestycyjnych wspieranych i współfinansowanych ze środków spółki CPK.

Podczas spotkania w Baranowie 25 czerwca wybrano przewodniczącego: Roberta Pindora z gminy Baranów. I dwóch przewodniczących Artura Konarskiego z Wiskitek i Tomasz Tondera z Teresina — trzech gmin na terenie których ma powstać CPK.

Spotkanie zostało zwołane przez wójtów tych gmin. Rolę koordynatora Rady Społecznej, wyznaczonego przez wiceministra infrastruktury, Mikołaja Wilda, pełnomocnika rządu ds. CPK i zarząd spółki celowej jest Rafał Garpiel, ekspert z doświadczeniem w dziedzinie dialogu społecznego z udziałem inwestorów, samorządów, społeczności lokalnych i organizacji pozarządowych.

Niemiecki polityk: megalotnisko w Baranowie konkurencją dla Berlina

– Chciałbym w maksymalny możliwy sposób pogodzić planowaną inwestycję z interesem mieszkańców. Oczywiście, o tym nie jesteśmy w stanie rozstrzygać zza biurka w Warszawie, dlatego Rada Społeczna będzie pełnić tak istotną rolę. – mówił podczas spotkania Mikołaj Wild

– Dzisiejsze spotkanie jest kluczowe nie tylko dlatego, że to pierwsze posiedzenie Rady Społecznej CPK, ale także dlatego, że jej przedstawiciele ustalili, jakie będą ich priorytety działań – dodał.

Rada Społeczna będzie m.in. doradzać spółce w sprawach związanych z pozyskiwaniem nieruchomości, przedstawiając swoje rekomendacje dotyczące sposobu prowadzenia ich wykupu. Jak wiadomo, budowa CPK wymaga nabycia na rzecz Skarbu Państwa gruntów znajdujących się obecnie w rękach prywatnych. W ramach przygotowań do budowy spółka CPK zakłada prowadzenie negocjacji z właścicielami, które będzie możliwe po precyzyjnym określeniu granic inwestycji.

– Jestem przekonany, że współpraca z radą pozwoli nam zaplanować działania z tym związane w sposób uwzględniający oczekiwania mieszkańców. Liczymy na głos Rady także w sprawie spodziewanych kierunków rozwoju gmin Baranów, Teresin i Wiskitki. Efektem tej współpracy będzie opracowanie przez spółkę programu społecznej odpowiedzialności biznesu, którego bezpośrednimi beneficjentami będą tutejsi mieszkańcy – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa w spółce CPK.

Na potrzeby CPK w tej chwili trwają prace nad zabezpieczeniem w zasobach Skarbu Państwa nieruchomości zamiennych różnych typów odpowiadających potrzebom mieszkańców terenu inwestycji. Prowadzona jest identyfikacja i analiza nieruchomości pod kątem przydatności jako gruntów zamiennych. Pod uwagę brane są działki zarządzane m.in. przez Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości.

Według szacunków Ministerstwa Infrastruktury realizacja inwestycji może zapewnić Polsce wzrost przychodów budżetowych w wysokości co najmniej 2,4 mld zł rocznie oraz kolejne 4,7 mld zł z tytułu zwiększenia PKB. Według planów rządu CPK ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną – integrującą transport lotniczy, kolejowy i drogowy – gigantycznym węzłem przesiadkowym położonym między Warszawą i Łodzią, który umożliwi przejazd między stolicą, a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny. Sam Port Lotniczy Solidarność ma się znajdować 37 kilometrów od Warszawy i na pierwszym etapie budowy ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Lotnisko może być w kolejnym etapie rozbudowane do przepustowości około 100 mln ludzi. Prace przygotowawcze mają zakończyć się w 2019 r., a cały projekt powinien być gotowy na przełomie 2027 r. i 2028 r.

Według raportu PwC z kwietnia br., polski rynek lotniczy ma jeden z największych potencjałów wzrostu w całej Europie, a budowa hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. prognozami ruchu i zakładaną stopą zwrotu. Jak wynika z szacunków Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym ok. 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w gałęziach gospodarki powiązanych z inwestycją.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA