CPK. Lotnisko będzie jak w Seulu albo w Tokio

Dwa azjatyckie porty lotnicze zostały na bardzo krótkiej liście kandydatów na doradcę przy budowie portu Solidarność: seulski Incheon i tokijska Narita.

Aktualizacja: 03.06.2020 14:04 Publikacja: 03.06.2020 13:44

Międzynarodowy Port Lotniczy Heneda w Tokio

Międzynarodowy Port Lotniczy Heneda w Tokio

Foto: Flickr / Hideyuki KAMON

Obydwa porty są na liście 8 ulubionych przez pasażerów lotnisk na świecie, gdzie liderem jest singapurskie Changi. Incheon jest tam na 4. miejscu, a Narita na 7. Już rozpoczęły się rozmowy z obydwoma portami. Wcześniej wolę współpracy z CPK wyraziły między innymi właśnie singapurskie Changi oraz paryskie Charles da Gaulle.

Ostateczny wybór ma zostać dokonany jeszcze w tym roku, a umowa z doradcą zostanie podpisana na trzy lata, czyli na czas planowania i rozpoczęcia inwestycji. Oczekuje się, że pierwsza łopata pod budowę portu Solidarność zostanie wbita w 2023 roku.

Czytaj także: PiS broni projektu CPK. „Da nam rozpoznawalność na świecie” 

Lotnisko w Seulu oddalone od miasta o 52 km zostało zbudowane w 2001 roku, po tym jak port Gimpo został całkowicie wypełniony. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 1992 r. i była rozłożona na etapy. W fazie pierwszej port miał przepustowość 30 mln pax i 1,7 mln ton cargo rocznie. Powstał wówczas terminal pasażerski i dwie równoległe drogi startowe (po 3750 m długości). W 2002 r. rozpoczęto realizację drugiej fazy: budowę trzeciej drogi startowej (4000 m). Po jej otwarciu w 2008 r. port zwiększył przepustowość do 44 mln pasażerów i prawie 4,5 mln ton ładunków rocznie. Etap drugi to budowa Terminalu 2, która rozpoczęła się w 2009 r.

W 2017 r. rozpoczęto tam etap czwarty, na który składa się budowa czwartej drogi startowej i rozbudowa Terminalu 2. Po zakończeniu tego etapu (planowo w 2024 r.) lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie. Projekt CPK również zakłada etapową rozbudowę lotniska. W pierwszym etapie, a więc w momencie planowanego otwarcia w 2027/2028 r. port będzie posiadał dwie drogi startowe i możliwość obsłużenia 45 mln pasażerów. W etapie docelowym przepustowość zostanie zwiększona do co najmniej 70 mln pasażerów, a wybudowane mogą zostać kolejne dwie drogi startowe – łącznie mają ich być cztery.

Stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia szybkie połączenie z centrum Seulu. Pasażerowie mają do wyboru szybkie pociągu zatrzymujące się tylko w Inchon i w Seulu. Przejazd trwa 43 minuty. Dla porównania planowany czas podróży z CPK do centrum Warszawy to 15 minut.

Lotnisko Narita jest największym japońskim portem lotniczym obsługującym ruch międzynarodowy. W 2019 roku było to 44 mln pasażerów. Oddalona o 65 km od Tokio Narita została otwarta w 1978 r. - po 12 latach budowy. Przed jej otwarciem głównym lotniskiem Japonii było Tokio-Heneda. Położone w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów mieszkalnych i przemysłowych na początku lat 60. XX zaczęło mieć problemy z przepustowością. Wtedy Ministerstwo transportu zleciło badanie alternatywnych lokalizacji lotniska w 1963 r. i wskazano obecną lokalizację portu.

W 1986 r. rozpoczął się drugi etap budowy. Powstał wtedy nowy terminal i druga droga startowa. Terminal 2 został otwarty w 1992 r., a jego koszt to 1,36 mld USD. Droga startowa B została otwarta 17 kwietnia 2002 r. Lotnisko może operować 17 godz. na dobę od 6.00 rano do 23.00.

Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem
Transport
Ukraińcy polecą dla Wizz Aira