Reklama

CPK. Lotnisko będzie jak w Seulu albo w Tokio

Dwa azjatyckie porty lotnicze zostały na bardzo krótkiej liście kandydatów na doradcę przy budowie portu Solidarność: seulski Incheon i tokijska Narita.

Aktualizacja: 03.06.2020 14:04 Publikacja: 03.06.2020 13:44

Międzynarodowy Port Lotniczy Heneda w Tokio

Międzynarodowy Port Lotniczy Heneda w Tokio

Foto: Flickr / Hideyuki KAMON

Obydwa porty są na liście 8 ulubionych przez pasażerów lotnisk na świecie, gdzie liderem jest singapurskie Changi. Incheon jest tam na 4. miejscu, a Narita na 7. Już rozpoczęły się rozmowy z obydwoma portami. Wcześniej wolę współpracy z CPK wyraziły między innymi właśnie singapurskie Changi oraz paryskie Charles da Gaulle.

Ostateczny wybór ma zostać dokonany jeszcze w tym roku, a umowa z doradcą zostanie podpisana na trzy lata, czyli na czas planowania i rozpoczęcia inwestycji. Oczekuje się, że pierwsza łopata pod budowę portu Solidarność zostanie wbita w 2023 roku.

Czytaj także: PiS broni projektu CPK. „Da nam rozpoznawalność na świecie” 

Lotnisko w Seulu oddalone od miasta o 52 km zostało zbudowane w 2001 roku, po tym jak port Gimpo został całkowicie wypełniony. Jego budowę rozpoczęto w listopadzie 1992 r. i była rozłożona na etapy. W fazie pierwszej port miał przepustowość 30 mln pax i 1,7 mln ton cargo rocznie. Powstał wówczas terminal pasażerski i dwie równoległe drogi startowe (po 3750 m długości). W 2002 r. rozpoczęto realizację drugiej fazy: budowę trzeciej drogi startowej (4000 m). Po jej otwarciu w 2008 r. port zwiększył przepustowość do 44 mln pasażerów i prawie 4,5 mln ton ładunków rocznie. Etap drugi to budowa Terminalu 2, która rozpoczęła się w 2009 r.

W 2017 r. rozpoczęto tam etap czwarty, na który składa się budowa czwartej drogi startowej i rozbudowa Terminalu 2. Po zakończeniu tego etapu (planowo w 2024 r.) lotnisko ma mieć zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie. Projekt CPK również zakłada etapową rozbudowę lotniska. W pierwszym etapie, a więc w momencie planowanego otwarcia w 2027/2028 r. port będzie posiadał dwie drogi startowe i możliwość obsłużenia 45 mln pasażerów. W etapie docelowym przepustowość zostanie zwiększona do co najmniej 70 mln pasażerów, a wybudowane mogą zostać kolejne dwie drogi startowe – łącznie mają ich być cztery.

Reklama
Reklama

Stacja kolejowa znajduje się obok głównego budynku terminalu i umożliwia szybkie połączenie z centrum Seulu. Pasażerowie mają do wyboru szybkie pociągu zatrzymujące się tylko w Inchon i w Seulu. Przejazd trwa 43 minuty. Dla porównania planowany czas podróży z CPK do centrum Warszawy to 15 minut.

Lotnisko Narita jest największym japońskim portem lotniczym obsługującym ruch międzynarodowy. W 2019 roku było to 44 mln pasażerów. Oddalona o 65 km od Tokio Narita została otwarta w 1978 r. - po 12 latach budowy. Przed jej otwarciem głównym lotniskiem Japonii było Tokio-Heneda. Położone w pobliżu gęsto zaludnionych obszarów mieszkalnych i przemysłowych na początku lat 60. XX zaczęło mieć problemy z przepustowością. Wtedy Ministerstwo transportu zleciło badanie alternatywnych lokalizacji lotniska w 1963 r. i wskazano obecną lokalizację portu.

W 1986 r. rozpoczął się drugi etap budowy. Powstał wtedy nowy terminal i druga droga startowa. Terminal 2 został otwarty w 1992 r., a jego koszt to 1,36 mld USD. Droga startowa B została otwarta 17 kwietnia 2002 r. Lotnisko może operować 17 godz. na dobę od 6.00 rano do 23.00.

Transport
Administracja Trumpa umarza 11 mln dol. kary dla Southwest Airlines
Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama