fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Pociągiem szybciej przez wschodnią granicę

Fotorzepa/Marta Bogacz
Skończą się wielogodzinne postoje pociągów na wschodniej granicy Polski. PKP zapowiada, że będzie można przyspieszyć ich przejazd. Pozwoli na to wdrożenie systemu, który umożliwia na szybką zmianę rozstawu kół w wagonach.

– To dowód na innowacyjność polskich kolei. Będziemy mogli organizować lepszą ofertę dla przewozów pasażerskich i towarowych – powiedział w piątek Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury na zorganizowanym w Warszawie briefingu dla dziennikarzy. Jak podkreślił, działania w dziedzinie badań i rozwoju związane z unowocześnianiem taboru są szczególnie ważne.

– Polska kolej potrzebuje nowoczesnych rozwiązań, a rynek producentów musi się rozwijać – powiedział Bittel.

Zestaw ze zmiennym rozstawem kół – Polsuw Poznań – to unowocześniona wersja systemu SUW2000 autorstwa Ryszarda Suwalskiego, opracowanego jeszcze w latach 1992-1998. Celem projektu było przyspieszenie zmiany rozstawu wózków pociągu w tych miejscach, gdzie zmienia się szerokość rozstawu szyn, czyli na granicy państw. System Polsuw Poznań unowocześniony przy współpracy PKP, politechnik warszawskiej i poznańskiej oraz instytutów naukowych został wyprodukowany w poznańskich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego. 13 września podpisana została umowa na zakup patentu oraz dokumentacji wraz z prawami autorskimi, co pozwoliło na uporządkowanie niejasnej sytuacji prawnej systemu – PKP w 2015 r. straciła prawa do patentu, Suwalski zmarł w 2016 r. W nowej wersji systemu poprawiono m.in. jego wytrzymałość, a także obniżono koszty eksploatacji.

– Chcemy ten system rozwijać zarówno w segmencie pasażerskim jak i towarowym. Z logistycznego punktu widzenia czas utracony na granicy to koszt, a to rozwiązanie pomaga w biegu – przy prędkości ok. 30-40 km/h dokonać automatycznej zmiany rozstawu osi i przejechać na tor o innej szerokości – mówił w piątek Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA. PKP będzie starać się o dopuszczenie systemu do eksploatacji w rejonie azjatyckiego obszaru kolejowego, co popraw konkurencyjność działających tam spółek PKP.

Wdrożenie systemu Polsuw Poznań będzie miało szczególne znaczenie dla PKP Cargo, które jest głównym operatorem na kierunku wschód- zachód i chce odgrywać kluczową rolę w przewozach na łączącym Chiny z Europą Nowym Jedwabnym Szlaku.

– To istotny element w poprawianiu szybkości przewozów i skracaniu czasu dotarcia ładunków z Azji do Europy – stwierdził Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. Jak powiedział, nowe rozwiązania pozwalające sprawniej i szybciej realizować przejazd są szczególnie ważne z punktu widzenia atrakcyjności oferty spółki.

– Rozwijanie polskiej myśli technologicznej pozwoli poprawić naszą konkurencyjność – zaznaczył Warsewicz podczas spotkania z dziennikarzami.

Według przedstawicieli PKP, zakup praw autorskich do systemu szybkiej zmiany rozstawu kół umożliwi ewentualną sprzedaż licencji na jego wykorzystanie innym przewoźnikom. Na rynku światowym widać wzrost zainteresowania technologią zestawów kołowych ze zmiennym rozstawem. Wskazują na to m.in. pracę nad przygotowaniem takich systemów dla pociągów towarowych w Korei Południowej oraz Hiszpanii. Automatyczną zmianę rozstawu kół wykorzystuje także kupiony przez koleje rosyjskie od Hiszpanów pasażerski skład Talgo, obsługujący relację Moskwa – Berlin.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA