fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Koleje

Luxtorpeda przyspiesza

Fotorzepa, Jerzy Dudek
Branża powołała klaster kolejowy, który ma przyspieszyć rozwój kolejnictwa w Polsce.

Branża kolejowa powołuje własną „Dolinę Krzemową”. Pomysł przedstawił przewodniczący Rady Ekspertów Centrum Rozwoju Transportu Czesław Warsewicz. – Celem porozumienia jest wykorzystanie unijnych funduszy i sprawienie, aby rodzime firmy stały się globalnymi graczami na rynku – wyjaśnił Warsewicz. Porównał nową inicjatywę do Doliny Krzemowej, która sprawnie powiązała interesariuszy.

CRT oraz Blue Ocean Business Consulting powołały 6 marca klaster „Forum na rzecz odpowiedzialnego rozwoju Luxtorpeda 2.0”. Klaster ma łączyć podmioty państwowe i prywatne, zarządców infrastruktury, operatorów kolejowych, producentów taboru oraz firmy budowlane. Warsewicz tłumaczy, że celem klastra jest poprowadzenie prac legislacyjnych, organizacyjnych oraz finansowych, które przyspieszą modernizację kolei oraz poprawią jej sprawność. Celem klastra jest także kształtowanie polityki transportowej państwa.

Dotychczas fundusze wydawane były przede wszystkim szybko. Branża kolejowa uważa, że środki powinny przede wszystkim wydawane być efektywnie, ponieważ w kolejnych perspektywach Polaka i kolej nie będą mogły liczyć na tak duże pieniądze. Warsewicz zapowiada, że gotowa wersja planu prac Luxtorpeda 2.0 powinna być gotowa do konsultacji społecznych w lipcu.

– To bardzo potrzebna inicjatywa, która ułatwi Ministerstwu Rozwoju długofalowe planowanie rozwoju kolejnictwa – uważa doradca Ministra Rozwoju Piotr Stomma. Przypomina, że już dawno postulował stworzenie takiego ciała.

- Każda inicjatywa tworząca platformę dyskusji pomiędzy przewoźnikami, producentami i przedstawicielami urzędów czy ministerstw jest warta zauważenia – przyznaje rzecznik Pesy Bydgoszcz Maciej Grześkowiak. – Konieczne jest wypracowanie szczegółowych rozwiązań dla wizji rozwoju naszej branży przedstawionej przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego programu Luxtorpeda 2.0 – dodał.

PAP podał, że do klastra przystąpiło 15 podmiotów: Centrum Rozwoju Transportu, Blue Ocean Business Consulting, Budimex, PKP SA, PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz, PKP PLK, Koleje Wielkopolskie, WARS, SolKol, Corail TS, Siemens, Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei oraz Kancelaria Radców Prawnych Gołębiowski&Kryska.

Klaster będzie nadzorowany przez wybieraną przez uczestników 5-6-osobową Radę Klastra, zaś władzą wykonawczą będzie Koordynator Klastra.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA