fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Pandemia nie szkodzi inwestycjom w startupy

Adobe Stock
O kryzysie na rynku innowacji nie ma mowy. Szeroki strumień pieniędzy płynie do firm branż medycznej oraz tych oferujących systemy zdalnej pracy i edukacji.

Kryzys wywołany epidemią koronawirusa odbił się na wielu sektorach gospodarki. W pewne problemy wpadły również startupy. Sektor młodych, innowacyjnych spółek w naszym kraju nie może jednak specjalnie narzekać na brak zainteresowania inwestorów. W I kwartale br. wyłożyli oni 244 mln zł, czyli ponad dwa razy więcej niż rok wcześniej, a w II kwartale – kolejne 169 mln zł. Ostatnie transakcje wskazują, że i III kwartał będzie pod tym względem udany.

AI pomoże lekarzom

Wrocławska Infermedica pozyskała właśnie prawie 40 mln zł. W startup, który rozwija narzędzia do wstępnej diagnozy medycznej, oparte na sztucznej inteligencji (AI) i uczenie maszynowe, zainwestowały Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, fundusz Heal Capital oraz dotychczasowi udziałowcy: Karma Ventures, Inovo Venture Partners oraz Dreamit Ventures. W sumie Infermedica pozyskała od inwestorów już ok. 60 mln zł (w tym 14 mln zł pod koniec ub.r.).

Wrocławski startup to przykład technologii, która zyskuje na znaczeniu w trakcie pandemii. W czasie kryzysu związanego z Covid-19 rozwijane przez spółkę narzędzie wspierające analizę informacji i podejmowanie decyzji przez lekarzy – w tym przeprowadzenie wywiadu lekarskiego, diagnostykę oraz interpretację wyników badań laboratoryjnych, to nie tylko innowacyjne, ale i niezwykle cenne wsparcie dla służby zdrowia. – Technologia pozwala na ulepszenie systemów opieki zdrowotnej, ale do tego potrzebna jest równowaga między innowacją a ludzkim doświadczeniem, którą znalazła Infermedica. Platforma usprawnia pracę lekarzy i pomaga pacjentom, a jej wysoka skuteczność wsparta zaangażowaniem zespołu zrobiły na nas bardzo duże wrażenie – mówi Christian Weiss, partner zarządzający w Heal Capital.

Z kolei Maria Barsuk z zespołu Venture Capital Investment Programme w EBOiR podkreśla, że pandemia postawiła przed służbą zdrowia wyzwanie, by jak najwięcej wsparcia udzielać na odległość. – Trend wykorzystania nowoczesnych technologii w opiece zdrowotnej rośnie. Rozwiązania telemedyczne weszły do tzw. mainstreamu, a dostawcy usług medycznych szukają nowych sposobów na zapewnienie wyższej jakości obsługi pacjentów – tłumaczy.

To wyzwanie przyciąga inwestorów

Eksperci podkreślają, że Covid-19 nie okazał się wcale problemem dla ekosystemu startupów i inwestorów.

– Wpływ pandemii na działalność operacyjną startupów jest zróżnicowany. Może to uproszczenie, ale główna linia podziału przebiega pomiędzy spółkami, których produkt ma postać czysto cyfrową, a takimi, gdzie element fizycznego produktu jest nie do uniknięcia. Dla pierwszych Covid-19 ma najczęściej wpływ neutralny lub staje się pozytywnym impulsem – wskazuje Marcin Szczeciński, kierownik ds. inwestycji kapitałowych Adamed Technology.

Tu doskonałym przykładem są spółki oferujące rozwiązania telemedyczne. – Zmiany przyzwyczajeń czy w mentalności po stronie zarówno lekarzy, jak i pacjentów, które musiałyby zająć lata, w następstwie ograniczeń wdrożonych w związku z Covid-19 dokonały się w miesiące – zaznacza.

Jego zdaniem wcale nie widać obniżonej aktywności inwestorów. – Nasza perspektywa, co prawda, może nie oddawać obrazu całego rynku, gdyż skupiamy się na projektach z obszaru zdrowia. A te, szczególnie gdy mierzą się wyzwaniami stawianymi przez Covid-19, stały się przedmiotem zainteresowania inwestorów – dodaje Szczeciński.

Ekspert twierdzi, że równie atrakcyjne są projekty z zakresu zdalnej pracy i nauki. – W ich przypadku, podobnie jak technologiach telemedycznych, pandemia stała się katalizatorem wzrostu, a samo stosowanie tych rozwiązań pozwoliło na względnie normalne funkcjonowanie w nowej rzeczywistości – wyjaśnia.

Startupy z naszego regionu Europy w I półroczu br. przyciągnęły już transakcje warte 300 mln dol. To niemal tyle, co w całym 2016 r.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA