Zasady korzystania z gminnych obiektów

Rada gminy musi podjąć uchwałę dotyczącą korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej należących do gminy. Praktyka pokazuje, że samorządy mają z tym sporo problemów.

Publikacja: 02.06.2015 06:35

Za gminne obiekty i urządzenia użyteczności publicznej uznaje się np. boiska, hale sportowe, lodowiska, sale gimnastyczne, stadiony, kąpieliska, drogi, tereny rekreacyjne, parki i obszary zieleni miejskiej

Foto: 123RF

Rada gminy na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym (dalej: usg) została upoważniona do ustalenia zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Uchwała w tej sprawie jest aktem prawa miejscowego. Zakres upoważnienia ustawowego jest bardzo ogólny. Przez to z jednej strony rada ma dość dużą swobodę w określaniu tych zasad, z drugiej strony może stwarzać to trudności w jej stosowaniu. Z licznego orzecznictwa i wypowiedzi organów nadzorczych wynika, że nie wszystkie regulacje mieszczą się w zakresie delegacji wynikającej z art. 40 ust. 2 pkt 4 usg. Naruszenie kompetencji jest powodem stwierdzenia nieważności niektórych zapisów uchwały lub nawet całego aktu.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Praca, Emerytury i renty
Opiekujesz się chorym rodzicem? Sprawdź, kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy
W sądzie i w urzędzie
Czy poświadczony notarialnie odpis wystarczy do wpisu w księdze? Wyrok trzech sędziów SN
Sądy i trybunały
Nieoczekiwana zmiana szefa Izby Sądu Najwyższego
Prawo karne
Czy Braun dopuścił się „kłamstwa oświęcimskiego"? Prawnicy nie mają wątpliwości
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama