Reklama

Samolot rolniczy T-500. Oto nowy Kukuruźnik

Rosja ma nowy samolot rolniczy, który zastąpi słynnego Kukuruźnika z czasów kołchozów i sowchozów.

Aktualizacja: 08.09.2018 15:12 Publikacja: 08.09.2018 14:23

Samolot rolniczy T-500. Oto nowy Kukuruźnik

Foto: t-500.ru

Federalna Agencja Transportu Lotniczego - Rosawiacja (odpowiednik Urzędu Lotnictwa Cywilnego) wydał certyfikat na specjalistyczne prace agrochemiczne dla samolotu T-500. „Samolot T-500 stał się pierwszym w historii współczesnej Rosji certyfikowanym samolotem do prac w gospodarstwach rolnych" - podkreśla w komunikacie producent maszyny - holding RT-Chimkompozit.

Czytaj także: Tupolew buduje samolot naddźwiękowy

Procedura certyfikacji rozpoczęła się w sierpniu 2017 r. po podpisaniu porozumienia między projektantem maszyny - firmą MWEN z republiki Tatarstanu a Rejestrem Lotniczym Rosji podczas Międzynarodowego Awiasalonu MAKS-2017.

W ciągu roku T-500 przeszedł z powodzeniem szereg próbnych lotów i potwierdził swoje charakterystyki. Przy produkcji maszyny zostały wykorzystane polimery materiałów kompozytowych wykonane przez rosyjską firmę Technologia.

Do końca tego roku ma zostać wyprodukowanych 10 maszyn a od przyszłego roku do 120 rocznie. - Zainteresowanie lekkim i oszczędnym samolotem wyraziło szereg ministerstw i instytucji, w tym resort rolnictwa, Federalna Agencja Gospodarki Leśnej oraz liczne władze regionów - podkreślał Siergiej Abramow dyrektor klastra Uzbrojenie, należącego do zbrojeniowej korporacji Rostech. T-500 to maszyna nowego pokolenia przeznaczona do prac z wykorzystaniem materiałów chemicznych przy opryskach pól, lasów itp. Samolot może też wykonywać pomiary meteo, likwidować plamy groźnych substancji ropopochodnych itp.

Reklama
Reklama

Przez dziesięciolecia komunistycznej Rosji takim samolotem był Po-2 (inne oznaczenie to U-2) nazywany u nas i w Rosji Kukuruźnikiem od tego, że ze względu na małe rozmiary, mógł się w czasie wojny schować w polach kukurydzy. Zaprojektowana w 1928 r. maszyna przechodziła szereg modyfikacji. Sprawdziły się nawet jako maszyny bojowe podczas wojny koreańskiej. Kukuruźniki opylały pola we wszystkich demoludach i doczekały się nawet monety 1-rublowej ze swoim wizerunkiem wybitej przez Bank Rosji w 2011 r.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama