Ryanair nie chce w Polsce pracowników na etacie

Ryanair będzie realizować swoje plany przenoszenia polskich pracowników na umowy o samozatrudnieniu - powiedział agencji Reutera szef marketingu tego przewoźnika Kenny Jacobs.

Aktualizacja: 18.10.2018 17:49 Publikacja: 18.10.2018 17:43

Ryanair nie chce w Polsce pracowników na etacie

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński

Największy w Europie tani przewoźnik stara się uporać z problemem buntu pilotów i pracowników pokładowych w kilku krajach spowodowanych warunkami umów o pracę.

W Polsce związek zawodowy pracowników pokładowych odmówił podpisywania nowych umów, jakie chce wprowadzić polska filia przewoźnika. Jacobs stwierdził jednak, że nowa umowa o pracę odzwierciedla lokalny rynek. - To lokalny rodzaj umowy, taki sam jak w Locie i w innych liniach - powiedział.

Czytaj także: Ryanair ostro tnie siatkę połączeń

Wielu polskich pracowników Ryanaira ma umowy zawarte z firmą matką, ale mają przejść na nowe umowy, bo zasadnicza działalność Ryanaira w Polsce zostanie przekazana miejscowej filii, czyli Ryanair Sun.

Sekretarz polskiego związku zawodowego pracowników kabinowych CWR Paulo Conceicao powiedział Reuterowi, że umowy o samozatrudnieniu będą oznaczać utratę istotnych praw np. do zasiłku chorobowego czy urlopu macierzyńskiego. - Wszystkie ta prawa zawarte w umowie o pracę zostaną zlikwidowane - stwierdził.

Analitycy uważają, że przestawienie się na umowy o samozatrudnieniu daje liniom lotniczym większą elastyczność i pozwoli im oszczędzać pieniądze. Jacobs powiedział, że załoga będzie więcej zarabiać w wyniku zmiany rodzaju umowy, może być też przenoszona do innych miejsc w Europie, jeśli będzie niezadowolona. Ryanair planuje dalszą ekspansję i zatrudnianie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej - dodał Jacobs.

Ryanair zatrudnia w Polsce 400 załóg, z których około trzech czwartych należy do związku. Pracowników tej linii wspierają związki zawodowe z LOT, które od czwartku strajkują z powodu warunków pracy. - Działamy razem ze związkiem z Ryanaira w walce przeciwko samozatrudnieniu. Planujemy poruszyć to na szczeblu europejskim i krajowym - powiedziała Agnieszka Szelągowska z LOT na konferencji prasowej w środę.

Największy w Europie tani przewoźnik stara się uporać z problemem buntu pilotów i pracowników pokładowych w kilku krajach spowodowanych warunkami umów o pracę.

W Polsce związek zawodowy pracowników pokładowych odmówił podpisywania nowych umów, jakie chce wprowadzić polska filia przewoźnika. Jacobs stwierdził jednak, że nowa umowa o pracę odzwierciedla lokalny rynek. - To lokalny rodzaj umowy, taki sam jak w Locie i w innych liniach - powiedział.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd