Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP

Spółki z Grupy PKP realizują największe w historii inwestycje. Ich skutkiem będzie wzrost efektywności przewozów osobowych i towarowych. Dla pasażerów oznacza to wygodniejsze i szybsze połączenia, a także ofertę zupełnie nowych usług. Dla firm – możliwość sprawniejszego przewozu towarów.

Nowoczesne dworce

Realizowany przez spółkę PKP SA Program Inwestycji Dworcowych (PID) to pierwszy tak duży program tego typu w Polsce. Firma zamierza zmodernizować lub zbudować od nowa łącznie ok. 200 obiektów. Do dyspozycji podróżnych są już m.in. odnowione dworce w Chojnowie, Pruszkowie i Żaganiu. Prace trwają m.in. w Skarżysku-Kamiennej i Nidzicy.

Jednym z założeń PID jest dostosowywanie dworców do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. Są więc instalowane m.in. windy, pochylnie, tablice multisensoryczne oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

Kolej sięga także po nowości. Wśród nich są innowacyjne dworce systemowe (IDS) – nowoczesne budynki stawiające na ekologię (np. panele fotowoltaiczne, oświetlenie LED, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet, pompy ciepła). W formacie IDS już zrealizowano m.in. dworce: Nasielsk, Mława, Ciechanów i Czeremcha. W tej formule powstaną też obiekty m.in. w Oświęcimiu, Nidzicy i Pomiechówku.

Łączna wartość PID szacowana jest na ok. 1,5 mld zł.

PKP SA rozszerza ofertę dla klientów. Wśród nowych usług są np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO. Działają one już np. przy dworach Gliwice, Katowice, Opole Główne i Wrocław Główny. W planach są też systemy współdzielonych aut oraz rowerów.

Inwestycje na torach

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

Rekordowe programy inwestycyjne realizowane są na torach. – PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą wart niemal 76 mld zł Krajowy Program Kolejowy. Wyrównuje on dostępność komunikacyjną w Polsce i rozszerza możliwości sprawnych podróży w miastach i aglomeracjach. KPK tworzy także lepsze warunki dla przewozów towarów – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Tylko od grudnia ub.r. 18 zupełnie nowych przystanków w kraju umożliwia lepszy dostęp do kolei. Znalazły się one w mniejszych ośrodkach, jak Ustka Uroczysko czy Radziszów Centrum, ale także w aglomeracjach (Wrocław, Poznań, Warszawa).

PLK udostępniły w ubiegłym roku na modernizowanych liniach ponad 300 komfortowych peronów dostosowanych do obsługi wszystkich podróżnych. Wraz z postępem prac modernizowane są stacje i przystanki np. na liniach Lublin–Warszawa, Kraków–Katowice, Poznań–Szczecin czy Kraków–Zakopane.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą też inwestycje mające poprawić jakość obsługi przewoźników towarowych. Modernizowane są zatem linie np. prowadzące do portów morskich. A oddawane trasy, m.in. na Górnym Śląsku, są lepiej przygotowane do przewozu ładunków.

Kolejarze nie zapominają także o bezpieczeństwie. Budowane są bezkolizyjne skrzyżowania i modernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Na kilku tysiącach kilometrów nowych torów komputery i nowoczesne systemy zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa.

Wygodna podróż

Intensywnie w poprawę jakości obsługi pasażerów inwestuje PKP InterCity. W ramach strategii PKP InterCity – Kolej Dużych Inwestycji do 2023 r. na modernizację wagonów i lokomotyw oraz zakup nowych, a także na stacje postojowe spółka przeznaczy ok. 7 mld zł.

W efekcie w 2023 r. tabor PKP InterCity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Łącznie w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77 proc. także z Wi-Fi. W każdym pociągu przewidziana będzie przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery.

W sumie do 2023 r. PKP InterCity zmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Pasażerowie skorzystają z 12 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przewoźnik kupi też 118 i zmodernizuje prawie 200 lokomotyw. Część pojazdów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej.

W 2018 i 2019 r. spółka zrealizowała istotną część programu inwestycyjnego. Wartość zakontraktowanych projektów w ramach największej w historii spółki strategii taborowej wzrosła do ponad 4,3 mld zł. PKP InterCity dba też o zaplecze techniczne. W ub. roku spółka prowadziła ponad 76 inwestycji w zakresie stacji postojowych i infrastruktury towarzyszącej, mających na celu wzrost efektywności i komfortu przewozów.

Poprawa jakości przewozów towarów

Inwestycje przewoźnika towarowego PKP CARGO SA będą się koncentrować na rozwijaniu potencjału logistycznego, zakupie taboru do przewozów intermodalnych i rozbudowie terminali przeładunkowych.

Spółka podpisała już dwie umowy o wartości przeszło 470 mln zł netto na dostawę łącznie ok. 1150 platform do przewozów kontenerów. Zamierza też ogłosić przetarg na zakup pięciu lokomotyw wielosystemowych. Tu wartość zamówienia ma przekroczyć 80 mln zł. Aby poprawić zdolności operacyjne, PKP CARGO kupuje też 31 lokomotyw sześcioosiowych za prawie 600 mln zł.

– W naszej strategii przyjęliśmy w 2018 r. kierunek ekspansji w stronę Trójmorza oraz stworzenie operatora logistycznego – mówił Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP CARGO SA, podczas II Kongresu Rozwoju Kolei. – Przewozy intermodalne rosną w Polsce od pięciu lat dwucyfrowo. Cała gospodarka jest oparta na procesie logistycznym i on jest kluczowym elementem konkurencyjności rynku – dodał prezes Warsewicz. Zaznaczył, że bez sprawnego łańcucha logistycznego gospodarka nie może się rozwijać. Dlatego właśnie PKP CARGO dąży do objęcia roli krajowego operatora logistycznego. Jest to także zgodne z rządową strategią na rzecz odpowiedzialnego rozwoju.

– Musimy zacząć skutecznie konkurować z transportem drogowym. To jest nasze wyzwanie, ale i uzupełnienie naszej oferty. Na tym polega pełna usługa logistyczna – podkreślał Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP CARGO SA.

- Materiał powstał we współpracy z Grupą PKP