Początkowo, do lipca 2018 r. zamknięte zostaną oba tory między Podstolicami a Koninem (60 km). Później, od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r., nie będzie komunikacji kolejowej na 40 km odcinku Konin – Barłogi i wtedy tam przeniosą się najcięższe prace modernizacyjne.
PLK PKP - realizator tego unowocześnienia - wraz z samorządem Wielkopolski i regionalnym przewoźnikiem Kolejami Wielkopolski przygotowują zastępczą komunikację autobusową. Zapowiadają, że w ciągu doby będą odbywały się 93 kursy autobusowe dla obecnych pasażerów pociągów i ich trasy wytyczono zarówno drogą krajową 92, jak i autostradą A2. Pomimo tego, czas podróży między Koninem a Poznaniem wydłuży się z obecnych ponad 60 min. do blisko 100 min. a jazda z Konina do Wrześni, dzisiaj zajmująca ok. 45 min. potrwa blisko 115 min. Dotknie to, co najmniej 7 tys. osób, które każdego dnia na tych trasach korzystają z usług Kolei Wielkopolskich. W poniedziałek przedstawiciele PLK PKP w Poznaniu utrzymywali, że choć przewidują wystąpienia utrudnień dla pasażerów, to jednak zminimalizuje je "sprawna komunikacja podczas modernizacji lini". Zwracają uwagę na olbrzymi zakres tej inwestycji i wieloletnie korzyści z niej płynące.