Z ekranu na scenę

Siedem głośnych spektakli opartych na scenariuszach filmowych

Publikacja: 08.01.2011 17:00

Wiarołomni

Wiarołomni

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

*„Wiarołomni”, reż. Artur Urbański, TR Warszawa Studium zdrady według scenariusza Ingmara Bergmana. Duże oczekiwania i spore rozczarowanie, mimo intensywnej roli Mai Ostaszewskiej. Nie obyło się bez porównań do filmu Liv Ullman z 2000 roku. Wypadających na korzyść tego ostatniego.

[ul][li]„Koniec”, reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy TeatrKolaż tekstów, wśród których znalazł się niezrealizowany nigdy scenariusz filmowy Bernarda Marii-Koltesa „Nickel Stuff“. Bohatera Koltesa Warlikowski zestawił m.in. z Józefem K. z „Procesu“ Kafki. [/li][/ul] [ul][li]„T.E.O.R.E.M.A.T.”, [/li][/ul] reż. Grzegorz Jarzyna,

TR Warszawa

Film „Teorema“ Piera Paola Pasoliniego pamiętali tylko zagorzali kinomani. Jarzyna swoim spektaklem na nowo wzbudził zainteresowanie twórczością włoskiego reżysera. Obsypane nagrodami przedstawienie, przez niektórych uznawane za lepsze niż film. Wielki powrót Grzegorza Jarzyny do teatru, po kilku latach przerwy.

[ul][li]„Elling”, reż. Michał [/li][/ul] Siegoczyński, teatr Praga

Na podstawie scenariusza Axela Hellsteniusa Siegoczyński stworzył pełną ciepła opowieść o dwóch byłych pacjentach szpitala psychiatrycznego, przystosowujących się na nowo do życia w „normalnym” społeczeństwie. Jarosław Boberek wykrzykujący pełne gniewu wiersze Ellinga i Tomasz Karolak jako naiwny, zakochany Kjell. Czysta radość oglądania.

[ul][li]„Kino Palace”, reż. Marek Zákostelecký, teatr Lalka [/li][/ul] Stare kino w Pałacu Kultury i Nauki? Czemu nie? Wykorzystując motywy z czasów niemego kina, twórcy przedstawienia przypomnieli czarno-biały ekspresyjny świat, w którym królowały gagi Charliego Chaplina. Bawi i dzieci, i ich rodziców.

[ul][li]„Taksówka”, [/li][/ul] reż. Igor Gorzkowski,

Studio Teatralne Koło

Czy ktoś pamięta film „Chicago Cab” według scenariusza Willa Kerna? Nie trafił chyba do polskiej dystrybucji nawet na DVD. Za to zainspirowany nim Igor Gorzkowski stworzył jak najbardziej warszawską opowieść o dziwacznych pasażerach tytułowej taksówki, która objeżdża z sukcesem offowe sceny niemal we wszystkich dzielnicach miasta.

[ul][li]„Uroczystość”, [/li][/ul] reż. H7, TR Warszawa

Ponownie Grzegorz Jarzyna, pod pseudonimem wystawiający scenariusz „Festen” Thomasa Vinterberga oraz Mogensa Rukova, uznawany za jedno z najciekawszych dokonań filmowej Dogmy. Znakomite role m.in. Danuty Stenki i Andrzeja Chyry, przedstawienie wyczerpujące intensywnością emocji, ale zapadające w pamięć na bardzo długo.

*„Wiarołomni”, reż. Artur Urbański, TR Warszawa Studium zdrady według scenariusza Ingmara Bergmana. Duże oczekiwania i spore rozczarowanie, mimo intensywnej roli Mai Ostaszewskiej. Nie obyło się bez porównań do filmu Liv Ullman z 2000 roku. Wypadających na korzyść tego ostatniego.

[ul][li]„Koniec”, reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy TeatrKolaż tekstów, wśród których znalazł się niezrealizowany nigdy scenariusz filmowy Bernarda Marii-Koltesa „Nickel Stuff“. Bohatera Koltesa Warlikowski zestawił m.in. z Józefem K. z „Procesu“ Kafki. [/li][/ul] [ul][li]„T.E.O.R.E.M.A.T.”, [/li][/ul] reż. Grzegorz Jarzyna,

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły