„Utrzymanie porządku" jest gromadzeniem, zbieraniem i usuwaniem odpadów komunalnych, nie zaś utrzymaniem nieruchomości w należytym stanie sanitarno-higienicznym czy utrzymywaniem czystości na drogach. Tak wynika z rozstrzygnięcia wojewody podlaskiego z 5 stycznia 2016 r., którym unieważnił uchwałę Rady Gminy w Knyszynie w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
W regulaminie rada gminy nałożyła na właścicieli nieruchomości obowiązek posypywania piaskiem chodnika oraz usuwania nawisów (sopli) z okapów, rynien i innych części nieruchomości. W ocenie wojewody tego typu postanowienia pozostają w sprzeczności z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Z jej art. 4 ust. 2 pkt 1 wynika bowiem obowiązek uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń tylko z tych części nieruchomości, które służą do użytku publicznego. Obowiązki te precyzuje art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy. Zgodnie z nim właściciel nieruchomości zobowiązany jest do sprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.