Reklama

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Herman: Polak spożywa średnio 5 kg czekolady rocznie

Producenci słodyczy muszą się zmagać z silnym wzrostem cen surowców, energii i brakiem rąk do pracy - mówił Maciej Herman, dyrektor zarządzający LOTTE Wedel, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Publikacja: 26.10.2018 10:38

#RZECZoBIZNESIE: Maciej Herman: Polak spożywa średnio 5 kg czekolady rocznie

Foto: Rzeczpospolita

Jego zdaniem rok 2018 rozpoczął się dla producentów słodyczy bardzo dobrze. - W I kwartale aż do Wielkanocy notowaliśmy na rynku słodyczy duże wzrosty, jednak zaraz potem dały znać o sobie dwa negatywne czynniki. Po pierwsze producenci czekolady zostali dotknięci efektem rekordowych temperatur trwających w Polsce od kwietnia. Po drugie, wszedł w życie zakazu handlu w niedziele, który negatywnie odbił się na sprzedaży, zwłaszcza tzw. produktów impulsowych – mówił Maciej Herman. - W efekcie tempo wzrostu rynku słodyczy spadło w tym roku do 1-2 proc., podczas gdy w ubiegłym wynosiło 7-8 proc. – dodał.

Zdaniem dyrektora zarządzającego Wedla Polska jest 22 rynkiem na świecie jeśli chodzi o konsumpcję czekolady. Przeciętny Polak spożywa ok. 5 kg czekolady rocznie. - To całkiem niezły wynik, choć Szwajcaria i Niemcy, czy kraje skandynawskie mogą pochwalić się dwukrotnie lepszym rezultatem, co ma swoje uzasadnienie historyczne. Natomiast w Europie centralnej czy południowo-wschodniej spożycie czekolady jest zbliżone do naszego kraju – oceniał.

Coraz popularniejsze stają się produkty wysokiej jakości, bardziej wyszukane i siłą rzeczy droższe. Rośnie liczba konsumentów, głównie młodych, szukających nowości – innowacyjnych, które będą ich zaskakiwać. Kolejny widoczny trend to poszukiwanie słodyczy będących zdrowymi przekąskami, która mają ograniczoną ilość cukru lub zawierają specjalne dodatkowe składniki zdrowotne, np. dużo magnezu. Stąd m.in. rosnąca popularność czekolady gorzkiej. Jej sprzedaż w Polsce zwiększa się kilkukrotnie szybciej niż najpopularniejszej wciąż na rynku czekolady mlecznej.

- Polska to specyficzny rynek, na którym mocno rozwinięta jest kategoria tabliczek czekoladowych. Hipermarkety oferują nawet 200-300 produktów różnych firm - nigdzie za granicą nie można w sklepach spotkać tak szerokiego asortymentu. Drugą kategorią charakterystyczną dla Polski są pianki w czekoladzie – mówił Maciej Herman. - W kraju sprzedajemy 90 proc. naszej produkcji, a Polska jest bardzo konkurencyjnym rynkiem.

Reklama
Reklama

Jak przekonywał, Wedel, jak i cała branża musi stawiać czoła wielu wyzwaniom, które związane są m.in. ze wzrostem cen surowców, przede wszystkim kakao, którego dostępność jest ograniczona. To zmusza wszystkich producentów czekolady do regularnego podnoszenia cen. Kolejne zagrożenie to brak rąk do pracy, co wymaga działań automatyzujących produkcję i wiąże się z wysokim wzrostem kosztów ludzkich. - Odczuwamy również znaczący wzrost kosztów energii, który bezpośrednio przekłada się na opłacalność procesu produkcyjnego. W przyszłym roku spodziewamy się tutaj potężnego uderzenia kosztowego, którego nie zakładaliśmy jeszcze kilka miesięcy temu, co oznacza wielomilionowe dodatkowe wydatki. Kolejna sprawa to zakaz handlu w niedziele, który w przyszłym roku ma zostać rozszerzony – wymieniał dyrektor zarządzający Wedla.

Materiał powstał we współpracy z partnerem.

Materiał powstał we współpracy z partnerem.

Przemysł spożywczy
Wódka w Rosji drożeje. Meliny i samogon mają wzięcie
Przemysł spożywczy
Costa Coffee na skraju upadłości. Coca-Cola prowadzi rozmowy o sprzedaży
Przemysł spożywczy
„Jestem rozczarowany”. Kania o podwyżce poręczenia za list żelazny do 20 mln zł
Przemysł spożywczy
Święta, święta i do kosza. Tak Polacy marnują jedzenie
Przemysł spożywczy
Żywność ekologiczna dostaje własną halę. Minister: przejęcie Carrefoura warte analizy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama