Reklama

Warszawskie przepisy przyjazne rowerzystom

Chcecie skorzystać z przepisów specustawy mieszkaniowej, to twórzcie inwestycje przyjazne rowerzystom – w takim duchu Rada Miasta Warszawy podjęła uchwałę w sprawie określenia lokalnych standardów urbanistycznych.

Publikacja: 06.09.2018 17:51

Warszawskie przepisy przyjazne rowerzystom

Foto: Fotorzepa/ Robert Gardziński

Uprawnienie do przyjęcia uchwały dała samorządom ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących – do której przylgnęła już nazwa lex deweloper. Akt ten zawiera rozwiązania mające umożliwić szybszą budowę inwestycji mieszkaniowych (bloków o co najmniej 25 lokalach bądź minimum dziesięciu domów jednorodzinnych). – Największe kontrowersje budzi umożliwienie realizacji inwestycji mieszkaniowych niezależnie od ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w miejscach, gdzie te plany nie obowiązują, a nawet gdzie brak „dobrego sąsiedztwa" i przesłanek wydania decyzji o warunkach zabudowy – wskazuje adwokat Maciej Górski.

W ustawie zapisano, że uchwała lokalizacyjna – która ma stanowić podstawę wydania pozwolenia na budowę w trybie specustawy mieszkaniowej – musi spełniać ścisłe wymagania co do odległości od placówek oświaty, przystanków komunikacji miejskiej czy też maksymalnej liczby kondygnacji nowych obiektów mieszkaniowych.

W art. 19 ustawy zaznaczono jednak, że gmina może określić standardy urbanistyczne dla swego terenu, które będą poluzowywać bądź zaostrzać rozwiązania ustawowe.

Z tego właśnie przepisu skorzystała Warszawa, która postanowiła dokręcić deweloperom śrubę. I tak, w myśl przyjętej uchwały inwestycje mieszkaniowe będą mogły mieć maksymalnie siedem kondygnacji naziemnych (ustawa zezwala na 14 pięter). Zmniejszono również maksymalną drogę dojścia do przedszkoli, szkół podstawowych (odległość nie będzie mogła przekraczać 800 m), terenów przeznaczonych do wypoczynku (maksymalnie 750 m) oraz przystanków komunikacji (tu odległość wahać się będzie od 300 do 500 m, w zależności od miejsca położenia inwestycji względem centrum miasta).

Uchwała określiła też współczynniki parkingowe dla samochodów osobowych, a także... rowerów. W budynkach powstających w trybie specustawy cykliści mają mieć zagwarantowane miejsca parkingowe. W przypadku inwestycji położonych w strefie śródmieścia funkcjonalnego na każde rozpoczęte 40 mkw. powierzchni użytkowej mieszkania przypadać ma jedno miejsce dla roweru. Na przedmieściach i poza centrum współczynnik ten będzie jeszcze wyższy – miejsce dla roweru ma przypadać na każde 30 mkw. lokalu.

Reklama
Reklama

Co na to branża? – W naszej ocenie rada miasta nie miała uprawnienia do regulowania tej kwestii. Standardy urbanistyczne specustawy nie przewidują rozwiązań dedykowanych miejscom parkingowych dla rowerów. A tym samym samorząd nie może ich samodzielnie ustalać – uważa Przemysław Dziąg, prawnik w Polskim Związku Firm Deweloperskich.

Nie wszyscy jednak prezentują tak stanowcze stanowisko.

– Art. 19 specustawy mówi, że rada gminy może określić liczbę miejsc parkingowych niezbędnych do obsługi realizowanej inwestycji mieszkaniowej. Nie precyzuje jednak, co przez owe miejsca należy rozumieć. Nie można zatem jednoznacznie odmówić samorządom prawa do określenia miejsc postojowych dla rowerów. Wiele zależeć będzie od interpretacji ustawy m.in. przez wojewodów, którzy będą kontrolować uchwały urbanistyczne – komentuje Joanna Sebzda-Załuska, radca prawny, partner zarządzający GWW Grynhoff i Partnerzy Radcowie Prawni i Doradcy Podatkowi. ©?

Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Nieruchomości
Bitwa o najlepsze biura. Najsłabsze obiekty wypadną z rynku
Nieruchomości
Rynek nieruchomości dwa lata po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Czy będą kolejki u notariuszy
Nieruchomości
Czy to już czas na zakup mieszkania? Nie brakuje pesymistów
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama