Lato to okres żniw dla rynku hotelowego. Jak podkreślają analitycy Colliers International, obłożenie w sezonie, tj. czerwiec–sierpień, może wynosić nawet 100 proc., pod warunkiem przygotowania odpowiedniej oferty, konkurencyjnej wobec atrakcji zapewnianych przez turystyczne kurorty w ciepłych krajach.
A co, kiedy sezon wakacyjny się kończy – Polacy wracają do szkół i biur – ale pogoda jeszcze sprzyja? Trzeba przestawić się na klientów biznesowych lub zaproponować oferty specjalne.
Konferencje i pakiety
– Wrzesień i październik to miesiące, które cieszą się największym w ciągu roku zainteresowaniem organizatorów szkoleń, wyjazdów integracyjnych, konferencji czy targów – podkreśla Agnieszka Topczewska, senior associate w dziale doradztwa hotelowego Colliers International. – Liczba wydarzeń organizowanych w Polce rośnie z roku na rok. Hotele posiadające odpowiednie zaplecze: sale konferencyjne i odpowiednio dobraną ofertę atrakcji dla uczestników takich wydarzeń (np. możliwość zorganizowania imprez tanecznych, spa, basen, miejsce do uprawiania sportów zespołowych), często mogą liczyć na dużo wcześniejsze rezerwacje i niemal pełne obłożenie w ciągu tygodnia w tych miesiącach – dodaje.
Zdaniem ekspertki w weekendy dużą popularnością wśród gości cieszy się oferta pobytów przygotowana i sprofilowana pod kątem konkretnej grupy, np. rodzin, par, pań czy seniorów. – Część hoteli nastawia się nawet wyłącznie na konkretny typ gościa i pod tym kątem przygotowany jest pakiet atrakcji dla nich, np. weekend w spa dla pań z bogatą ofertą zabiegów, ale bez atrakcji dla dzieci. Ważne jest przy tym dokładne wcześniejsze zbadanie potrzeb i preferencji potencjalnych gości, dopracowanie oferty oraz odpowiednie jej zaprezentowanie – podsumowuje Topczewska.
Jak wynika z raportu Emmerson Evaluation, w największych aglomeracjach znajduje się ponad 480 hoteli klasyfikowanych jako biznesowe, oferujących blisko 42 tys. pokojów, w tym 15,2 tys. w standardzie trzygwiazdkowym i 14,1 tys. czterogwiazdkowym. Hoteli turystycznych, zlokalizowanych w najpopularniejszych nadmorskich i górskich miejscowościach, jest 116 z 9 tys. pokojów.