Katowice i Metropolia Silesia umacniają swoją pozycję jednego z liderów usług dla biznesu w Polsce - tak wynika z raportu ABSL, przygotowanego na zlecenie urzędu miasta.
- Centra usług w Katowicach i metropolii zatrudniają już 12 tys. osób. Prognoza ABSL to ok. 3 tys. dodatkowych miejsc pracy do końca 2014 roku. Dynamiczny wzrost branży w aglomeracji katowickiej, wspierany przez rozwój centrów działających już na lokalnym rynku, coraz częściej przyciąga uwagę globalnych, wiodących marek, które decydują się na ulokowanie tu swoich inwestycji - mówi Dariusz Czapla z biura prasowego katowickiego magistratu.
Podkreśla, że Katowice i Metropolia Silesia to jeden z sześciu najważniejszych ośrodków nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce. - Zlokalizowanych jest tu 56 centrów usług, należących do 49 inwestorów z dziesięciu państw. Są to głównie firmy z USA (16) i przedsiębiorstwa polskie (11), ale również korporacje z Wielkiej Brytanii, Francji oraz Holandii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Indii i Kanady. Dominująca większość centrów na obszarze metropolii znajduje się w Katowicach (39 z 56) - wynika z analiz.
- Tworzenie atrakcyjnych miejsc pracy w sektorze nowoczesnych usług jest jednym z naszych priorytetów, dlatego zależy nam na poprawianiu "klimatu" inwestycyjnego i pozyskiwaniu nowych firm z tej branży - podkreśla Piotr Uszok, prezydent Katowic. - Naszym nadrzędnym celem jest uzyskanie silnej pozycji na mapie inwestycyjnej Europy oraz stworzenie nowoczesnej metropolii o wysokiej jakości życia i biznesu, zarówno dla jej mieszkańców, jak i inwestorów. Mam również nadzieję, że coraz więcej pracowników sektora nowoczesnych usług biznesowych zdecyduje się zamieszkać w Katowicach. Będę się starał, aby w mieście stworzyć odpowiednie warunki, które ułatwiłyby podjęcie takiej decyzji - zapewnia.
Jak podają przedstawiciele urzędu miasta, w Katowicach i metropolii, w czołówce największych inwestorów są takie firmy, jak Capgemini, IBM, Gallup Arteria Management, Orange, Future Processing, ING Services, ista, ArcelorMittal, Archidoc (Grupa OEX), Grupa Żywiec, HireRight, Mentor Graphics, PwC, Rockwell Automation, Steria i Unilever.
Raport ABSL podaje, że spośród centrów usług w Katowicach i metropolii 18 to centra usług wspólnych (Shared Services Center, SSC), 12 – centra outsourcingu usług IT (Information Technology Outsourcing, ITO). - Na kolejnych pozycjach znajdują się centra kontaktu z klientem (contact centers), centra badawczo-rozwojowe (Research & Development, R&D) oraz outsourcingu procesów biznesowych (Business Process Outsourcing, BPO).
Przedstawiciele katowickiego magistratu przywołują opinię Marcina Nowaka, dyrektora zarządzającego Centrum Infrastructure Services Capgemini, który mówi, że Katowice i Metropolia Silesia to jeden z niekwestionowanych liderów obsługi procesów IT na polskiej mapie nowoczesnych usług dla biznesu. – Jak wynika z analiz ABSL, już prawie 40 proc. centrów działających w regionie świadczy usługi IT - podaje dyrektor.
Z analiz wynika, że wśród klientów centrów nowoczesnych usług dla biznesu z tego regionu dominują firmy zajmujące się produkcją towarów przemysłowych i konsumenckich oraz firmy z sektora finansowego (po 48 proc. wskazań). - Centra pracują również na rzecz klientów (wewnętrznych i zewnętrznych) z takich branż, jak usługi konsumenckie, sektor energetyczny i usługi komunalne oraz technologie i telekomunikacja (po 38 proc. wskazań) - podaje Dariusz Czapla.
Dodaje, że wśród głównych atutów inwestycyjnych Katowic firmy z sektora usług najczęściej wymieniają szeroki dostęp do wykwalifikowanych kadr oraz bogate zaplecze akademickie. - Ponadto studenci i absolwenci z Katowic i Metropolii Silesia świetnie władają językami obcymi. Potwierdzają to dane zebrane przez HAYS Poland, według których to właśnie w tym regionie mamy do czynienia z najwyższą spośród dużych miast w Polsce, deklarowaną znajomością języka francuskiego. Na uwagę zasługuje również wysoki stopień znajomości niemieckiego, a z mniej popularnych języków – czeskiego - mówią przedstawiciele katowickiego urzędu.
Cytują Jolantę Jaworską, wiceprezes ABSL, która mówi, że na kierunkach językowych na samym tylko Uniwersytecie Śląskim studiuje w sumie 4000 młodych ludzi. - To dla inwestorów z sektora usług dla biznesu bardzo dobra wiadomość. Dostęp do potencjalnych pracowników ze świetną znajomością języków obcych jest bowiem ważnym czynnikiem decydującym o ulokowaniu nowej inwestycji lub rozwoju już istniejącego centrum – tłumaczy.
Przedstawiciele sektora wskazują także doskonałą lokalizację miasta, dobrze rozwinięty system komunikacji oraz szeroki dostęp do nowoczesnej powierzchni biurowej.
- Potwierdzają to dane Jones Lang LaSalle, według których Katowice są szóstym największym rynkiem w Polsce oraz największym zagłębiem biurowym Metropolii Silesia, z całkowitymi zasobami nowoczesnej powierzchni biurowej na poziomie 304 200 mkw. - podaje Dariusz Czapla.