– Wzrost zatrudnienia w sektorze nowoczesnych usług biznesowych przekłada się bezpośrednio na popyt na powierzchnie biurową w głównych miastach Polski. Najemcy z sektora usług dla biznesu zajmują nawet do 50 proc. zasobów biurowych w niektórych głównych ośrodkach – twierdzi Anna Młyniec, dyrektor w Jones Lang LaSalle.
Według danych firmy centra BPO i SSC (czyli outsourcingu oraz usług wspólnych) w ubiegłym roku wynajęły pomad 220 tys. mkw. biur w Polsce (to jedna piąta całego krajowego popytu). W sumie zajmowały już ok. 1,1 mln mkw. powierzchni biurowej, o ok. 100 tys. więcej niż rok wcześniej. Coraz częściej wraz z rozwojem centra usług decydują się też na przeprowadzkę do nowych, bardziej nowoczesnych biurowców. Tak jak to zrobiło pod koniec 2012 łódzkie centrum Infosys BPO, który zatrudnia już ponad 2 tysiące pracowników.
1,1 mln mkw. powierzchni biurowej zajmują już w Polsce firmy sektora BPO/SSC
– W nowym biurze dużo lepsza jest jakość powietrza oraz wyciszenie, co jest ważne w budynku stojącym przy dużej ulicy – twierdzi Michał Bielawski, kontroler finansowy w Infosys BPO Europe. Jak dodaje, dział administracji łódzkiego centrum co roku przeprowadza wśród pracowników ankietę dotyczącą jakości pracy w biurze. Pytano ich też o opinie podczas urządzania nowej siedziby – mogli m.in. wybrać kolor ścian i rośliny do swych działów.
Jak jednak pokazują badania firmy Mikomax Smart Office, która pod koniec 2013 r. przepytała prawie 560 pracowników firm świadczących usługi biznesowe, choć standard biur się poprawia, jest jeszcze sporo do zrobienia. Jedynie co trzeci z ankietowanych ocenia, że jego biuro stwarza przyjemne środowisko pracy, a tylko co siódmy ocenia, że sprzyja jej efektywności. Zuzanna Mikołajczyk z Mikomax Smart Office zwraca uwagę, że w nowoczesnych firmach dużą rolę odgrywa współdziałanie. Ważne są więc odpowiednie przestrzenie do spotkań, pracy w skupieniu czy telekonferencji. Nie wspominając o miejscach do odpoczynku, których znaczenie docenia już większość centrów usług, inwestując w pokoje do relaksu. Anna Kosińska, szefowa marketingu w Luxoft, zaznacza, że w największym, krakowskim biurze firmy są dwa takie pomieszczenia. Jedno do kanapowego odpoczynku, a drugie do aktywnej rozrywki (z piłkarzykami, ping-pongiem). Podobnie jest w biurze Infosys BPO. Alicja Molenda z UBS Kraków podkreśla, że w planowaniu aranżacji pokoju relaksu aktywnie uczestniczyli sami pracownicy.