Kolej pozbywa się niepotrzebnych terenów i budynków. Tylko w tym roku PKP przeprowadziły już 302 transakcje na kwotę 105,2 mln zł. Sprzedano m.in. 17 niepotrzebnych dworców, a do końca grudnia planowana jest sprzedaż kolejnych 25 w ramach akcji „dworzec na własność".
Coraz więcej nieczynnych dworców przekazywanych jest samorządom: jeśli w całej ubiegłej dekadzie przejęły one od PKP 54 obiekty, to w ostatnich dwóch latach aż 164, czyli trzy razy więcej. Na sprzedaż wystawiane są także należące do kolei mieszkania. W ostatnich dziewięciu miesiącach nowych nabywców znalazło 59 lokali, za które PKP dostały prawie 4,8 mln zł.
Spółka zakłada, że w tym roku zdoła zarobić na sprzedaży niepotrzebnych jej nieruchomości przeszło ćwierć miliarda złotych. To więcej niż przed rokiem, kiedy wyprzedaż zbędnych gruntów i budynków przyniosła 203 mln zł.
Kolej, która jest największym właścicielem nieruchomości w Polsce, chce je bardziej efektywnie wykorzystać. Dlatego obok sprzedawania tego, co już niepotrzebne, ma znacznie mocniej angażować się w realizację projektów deweloperskich. Do tej pory sfinalizowano dwa takie przedsięwzięcia: to duże centra handlowe Poznań City Center oraz Galeria Katowicka. Kolejne dwa są w trakcie realizacji.
Będą biura i sklepy
Jeszcze przed końcem roku mają się zacząć prace przy nowym dworcu Warszawa Zachodnia, budowanym wspólnie z deweloperem HB Reavis. Dworzec ma być gotowy za rok, nieco później staną jeszcze dwa wysokiej klasy budynki biurowe. Cała inwestycja warta jest około 650 mln zł. Natomiast w przyszłym roku ruszy budowa dworca Warszawa Gdańska, stawianego razem z Ghelamco. Ta inwestycja, obejmująca także część biurową, parkingi oraz przebudowę infrastruktury komunikacyjnej, będzie kosztować blisko 2,2 mld zł.