Kolej chce zarobić na deweloperce

PKP przygotowuje się do realizacji kilkunastu inwestycji deweloperskich wartych ok. 13 mld zł.

Publikacja: 14.10.2014 13:44

Kompleks Warszawa Gdańska będzie kosztował 2,2 mld zł

Kompleks Warszawa Gdańska będzie kosztował 2,2 mld zł

Foto: Ghelamco

Kolej pozbywa się niepotrzebnych terenów i budynków. Tylko w tym roku PKP przeprowadziły już 302 transakcje na kwotę 105,2 mln zł. Sprzedano m.in. 17 niepotrzebnych dworców, a do końca grudnia planowana jest sprzedaż kolejnych 25 w ramach akcji „dworzec na własność".

Coraz więcej nieczynnych dworców przekazywanych jest samorządom: jeśli w całej ubiegłej dekadzie przejęły one od PKP 54 obiekty, to w ostatnich dwóch latach aż 164, czyli trzy razy więcej. Na sprzedaż wystawiane są także należące do kolei mieszkania. W ostatnich dziewięciu miesiącach nowych nabywców znalazło 59 lokali, za które PKP dostały prawie 4,8 mln zł.

Spółka zakłada, że w tym roku zdoła zarobić na sprzedaży niepotrzebnych jej nieruchomości przeszło ćwierć miliarda złotych. To więcej niż przed rokiem, kiedy wyprzedaż zbędnych gruntów i budynków przyniosła 203 mln zł.

Kolej, która jest największym właścicielem nieruchomości w Polsce, chce je bardziej efektywnie wykorzystać. Dlatego obok sprzedawania tego, co już niepotrzebne, ma znacznie mocniej angażować się w realizację projektów deweloperskich. Do tej pory sfinalizowano dwa takie przedsięwzięcia: to duże centra handlowe Poznań City Center oraz Galeria Katowicka. Kolejne dwa są w trakcie realizacji.

Będą biura i sklepy

Jeszcze przed końcem roku mają się zacząć prace przy nowym dworcu Warszawa Zachodnia, budowanym wspólnie z deweloperem HB Reavis. Dworzec ma być gotowy za rok, nieco później staną jeszcze dwa wysokiej klasy budynki biurowe. Cała inwestycja warta jest około 650 mln zł. Natomiast w przyszłym roku ruszy budowa dworca Warszawa Gdańska, stawianego razem z Ghelamco. Ta inwestycja, obejmująca także część biurową, parkingi oraz przebudowę infrastruktury komunikacyjnej, będzie kosztować blisko 2,2 mld zł.

W trakcie negocjacji jest kolejnych 14 projektów, m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Gdyni i Krakowie. Przykładowo projekt Wrocław Świebodzki obejmuje zarówno nowoczesną zabudowę, jak i rewitalizację obiektów zabytkowych wraz z przywróceniem ruchu do stacji Dworzec Świebodzki. W projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie dojdzie jeszcze zabudowa mieszkaniowa. W sumie zarówno realizowane, jak i planowane inwestycje warte są ok. 13 mld zł.

Wkrótce inwestycjami zajmie się w ramach grupy PKP specjalna firma. – Już na początku przyszłego roku uruchamiamy nową spółkę, która będzie dedykowana wyłącznie projektom deweloperskim – zapowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości. Spółka zastąpiłaby podmioty wykorzystywane do tej pory, czyli obecnie posiadane cztery spółki prowadzące inwestycje, a także potencjalnych 14, które byłyby utworzone dla kolejnych przedsięwzięć deweloperskich.

Najlepsze miejsca

– Spółka będzie się specjalizować w unikalnych projektach deweloperskich w najlepszych lokalizacjach w centrach miast – zapowiada Katarzyna Mazurkiewicz, rzeczniczka PKP.

Inwestycjami na mniejszą skalę będą natomiast nowe dworce systemowe, których koszty budowy są o 29 proc. mniejsze niż w przypadku standardowej przebudowy, a koszty utrzymania są niższe nawet o 60 proc. niż w obecnych obiektów.

W grudniu mają być podpisane umowy z wykonawcami pierwszych czterech dworców: Strzelce Krajeńskie Wschód, Mława, Ciechanów i Nasielsk. Planowany termin oddania ich do użytku to III kw. 2015 r.

Kolej pozbywa się niepotrzebnych terenów i budynków. Tylko w tym roku PKP przeprowadziły już 302 transakcje na kwotę 105,2 mln zł. Sprzedano m.in. 17 niepotrzebnych dworców, a do końca grudnia planowana jest sprzedaż kolejnych 25 w ramach akcji „dworzec na własność".

Coraz więcej nieczynnych dworców przekazywanych jest samorządom: jeśli w całej ubiegłej dekadzie przejęły one od PKP 54 obiekty, to w ostatnich dwóch latach aż 164, czyli trzy razy więcej. Na sprzedaż wystawiane są także należące do kolei mieszkania. W ostatnich dziewięciu miesiącach nowych nabywców znalazło 59 lokali, za które PKP dostały prawie 4,8 mln zł.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Nieruchomości
Czeski inwestor MY Park na zakupach w Polsce
Nieruchomości
Na jakie mieszkania nas stać? Jaki jest wybór lokali na przeciętną kieszeń?
Nieruchomości
Katowice przyciągają coraz więcej firm z branży IT. Czym kusi miasto?
Nieruchomości
Ghelamco Group wykupiło obligacje. Duża ulga dla inwestorów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
Przedwiośnie w mieszkaniówce. Duża oferta i stabilizacja cen