Reklama

Kolej chce zarobić na deweloperce

PKP przygotowuje się do realizacji kilkunastu inwestycji deweloperskich wartych ok. 13 mld zł.

Publikacja: 14.10.2014 13:44

Kompleks Warszawa Gdańska będzie kosztował 2,2 mld zł

Kompleks Warszawa Gdańska będzie kosztował 2,2 mld zł

Foto: Ghelamco

Kolej pozbywa się niepotrzebnych terenów i budynków. Tylko w tym roku PKP przeprowadziły już 302 transakcje na kwotę 105,2 mln zł. Sprzedano m.in. 17 niepotrzebnych dworców, a do końca grudnia planowana jest sprzedaż kolejnych 25 w ramach akcji „dworzec na własność".

Coraz więcej nieczynnych dworców przekazywanych jest samorządom: jeśli w całej ubiegłej dekadzie przejęły one od PKP 54 obiekty, to w ostatnich dwóch latach aż 164, czyli trzy razy więcej. Na sprzedaż wystawiane są także należące do kolei mieszkania. W ostatnich dziewięciu miesiącach nowych nabywców znalazło 59 lokali, za które PKP dostały prawie 4,8 mln zł.

Spółka zakłada, że w tym roku zdoła zarobić na sprzedaży niepotrzebnych jej nieruchomości przeszło ćwierć miliarda złotych. To więcej niż przed rokiem, kiedy wyprzedaż zbędnych gruntów i budynków przyniosła 203 mln zł.

Kolej, która jest największym właścicielem nieruchomości w Polsce, chce je bardziej efektywnie wykorzystać. Dlatego obok sprzedawania tego, co już niepotrzebne, ma znacznie mocniej angażować się w realizację projektów deweloperskich. Do tej pory sfinalizowano dwa takie przedsięwzięcia: to duże centra handlowe Poznań City Center oraz Galeria Katowicka. Kolejne dwa są w trakcie realizacji.

Będą biura i sklepy

Jeszcze przed końcem roku mają się zacząć prace przy nowym dworcu Warszawa Zachodnia, budowanym wspólnie z deweloperem HB Reavis. Dworzec ma być gotowy za rok, nieco później staną jeszcze dwa wysokiej klasy budynki biurowe. Cała inwestycja warta jest około 650 mln zł. Natomiast w przyszłym roku ruszy budowa dworca Warszawa Gdańska, stawianego razem z Ghelamco. Ta inwestycja, obejmująca także część biurową, parkingi oraz przebudowę infrastruktury komunikacyjnej, będzie kosztować blisko 2,2 mld zł.

Reklama
Reklama

W trakcie negocjacji jest kolejnych 14 projektów, m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Gdyni i Krakowie. Przykładowo projekt Wrocław Świebodzki obejmuje zarówno nowoczesną zabudowę, jak i rewitalizację obiektów zabytkowych wraz z przywróceniem ruchu do stacji Dworzec Świebodzki. W projekcie Kraków Bosacka założono budowę części biurowej i hotelowej, podobnie jak w inwestycji Gdynia Międzytorze, gdzie dojdzie jeszcze zabudowa mieszkaniowa. W sumie zarówno realizowane, jak i planowane inwestycje warte są ok. 13 mld zł.

Wkrótce inwestycjami zajmie się w ramach grupy PKP specjalna firma. – Już na początku przyszłego roku uruchamiamy nową spółkę, która będzie dedykowana wyłącznie projektom deweloperskim – zapowiada Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości. Spółka zastąpiłaby podmioty wykorzystywane do tej pory, czyli obecnie posiadane cztery spółki prowadzące inwestycje, a także potencjalnych 14, które byłyby utworzone dla kolejnych przedsięwzięć deweloperskich.

Najlepsze miejsca

– Spółka będzie się specjalizować w unikalnych projektach deweloperskich w najlepszych lokalizacjach w centrach miast – zapowiada Katarzyna Mazurkiewicz, rzeczniczka PKP.

Inwestycjami na mniejszą skalę będą natomiast nowe dworce systemowe, których koszty budowy są o 29 proc. mniejsze niż w przypadku standardowej przebudowy, a koszty utrzymania są niższe nawet o 60 proc. niż w obecnych obiektów.

W grudniu mają być podpisane umowy z wykonawcami pierwszych czterech dworców: Strzelce Krajeńskie Wschód, Mława, Ciechanów i Nasielsk. Planowany termin oddania ich do użytku to III kw. 2015 r.

Kolej pozbywa się niepotrzebnych terenów i budynków. Tylko w tym roku PKP przeprowadziły już 302 transakcje na kwotę 105,2 mln zł. Sprzedano m.in. 17 niepotrzebnych dworców, a do końca grudnia planowana jest sprzedaż kolejnych 25 w ramach akcji „dworzec na własność".

Coraz więcej nieczynnych dworców przekazywanych jest samorządom: jeśli w całej ubiegłej dekadzie przejęły one od PKP 54 obiekty, to w ostatnich dwóch latach aż 164, czyli trzy razy więcej. Na sprzedaż wystawiane są także należące do kolei mieszkania. W ostatnich dziewięciu miesiącach nowych nabywców znalazło 59 lokali, za które PKP dostały prawie 4,8 mln zł.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Nowe szaty biurowca Warsaw Corporate Center
Nieruchomości
Condohotel czy apartament na doby
Nieruchomości
Niejasne zasady wydłużają drogę do inwestycji mieszkaniowych
Nieruchomości
Rekordowa transakcja na polskim rynku PRS
Nieruchomości
Coraz mniej wolnych miejsc noclegowych w górach i nad morzem
Reklama
Reklama