Reklama

Myślimy już o trzecim funduszu inwestującym w magazyny

Celujemy w zebranie 300 mln euro – mówi Szymon Ostrowski, dyrektor zarządzający Newport Logistics Fund.

Publikacja: 18.04.2024 21:03

Myślimy już o trzecim funduszu inwestującym w magazyny

Foto: mat. pras.

Prawie rok temu uruchomiliście drugi fundusz inwestujący w magazyny, o wartości 100 mln euro. Na jakim etapie jest zbiórka i gdzie chcecie inwestować?

Jesteśmy już na końcówce fundraisingu, fundusz już prowadzi proces inwestycyjny, realizuje projekty w Europie Zachodniej, gdzie będzie pięć, sześć obiektów.

Równie dobrze poszło nam z pierwszym funduszem, w ramach którego pozyskaliśmy 50 mln euro w dziesięć miesięcy, chociaż zbierać pieniądze na rynku zaczęliśmy w najgorszym możliwym momencie – zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie. W ramach pierwszego funduszu budujemy trzy magazyny: w Londynie, Amsterdamie i Zgierzu, w tym roku wszystkie będą gotowe.

Robimy to we współpracy z deweloperem Panattoni: oni zabezpieczają ziemię, przygotowują projekt i uzyskują pozwolenie na budowę, a wtedy taką inwestycję kupujemy my.

Drugi fundusz to już tylko inwestycje w Europie Zachodniej: Austria, Francja, Holandia, Niemcy, prawdopodobnie zrobimy coś w Szwecji. Wszystkie te powierzchnie chcemy jak najlepiej wynająć, a potem jak najlepiej sprzedać.

Reklama
Reklama

Jak oceniacie perspektywy rynku magazynowego?

Podczas pandemii firmy, jak i konsumenci zorientowali się, że wszystko można kupić przez internet. Między innymi dlatego znacząco wzrósł rynek magazynów, który przecież obsługuje również e-commerce. Dekadę temu magazyny stanowiły w całym segmencie nieruchomości komercyjnych 10–11 proc., dzisiaj stanowią prawie 25 proc.

E-commerce zmienił zasadę działania magazynów. Kiedyś mieliśmy magazyn centralny, z którego wysyłano towar do sklepów. A teraz w e-commerce liczy się szybkość dostawy, z reguły ma być ona na następny dzień. Magazyn musi być więc blisko, teraz zaczyna dominować taka bardziej rozproszona struktura.

W Polsce po gigantycznym skoku podczas pandemii rynek e-commerce rośnie stabilnie, o 10–15 proc. rocznie. Czyli również od tej strony będzie rosło zapotrzebowanie na magazyny. W Wielkiej Brytanii poziom e-commerce do całości handlu to ponad 25 proc. W Polsce dzisiaj to jest około 9–10 proc., w Niemczech 16 proc., w Stanach i Chinach ponad 50 proc. To jest trend, który się nie zatrzyma.

Ale w statystykach widzimy, że coraz mocniejsza staje się potrzeba wykorzystania powierzchni produkcyjnej. Świat stara się skracać łańcuchy dostaw, a biznes wraca do Europy. To między innymi wpływa i będzie wpływać na potrzeby magazynowe, a co za tym idzie – na wartość tego typu aktywów.

Nie lepiej je trzymać, skoro magazyny to taki perspektywiczny segment?

Reklama
Reklama

Tylko że wówczas stopa zwrotu dla inwestorów może być niższa. Zwrot 30 proc. z inwestycji w dwa lata to jest 15 proc. rocznie, 30 proc. w trzy lata to już tylko 10 proc. Tak więc musimy wybierać projekty, które mają pozwolenie, które znajdują się w najlepszych lokalizacjach, gdzie jest duży popyt na magazyny. Szybko budujemy, wynajmujemy i sprzedajemy.

Jesteśmy jedynym funduszem w Europie, który umożliwia inwestowanie w development, czyli budowę, wynajem i sprzedaż magazynów logistycznych w Europie. Nikt inny nie ma takiego biznesu.

Kto jest uczestnikiem funduszy?

Przedsiębiorcy, osoby prywatne, jak również firmy. Mamy także family offices, czyli podmioty, które zarządzają pieniędzmi bogatych ludzi i inwestorów instytucjonalnych. Ten przekrój jest dosyć typowy dla branży funduszowej. Nasza teza inwestycyjna zakłada zwrot z inwestycji dla udziałowców na poziomie 15 proc. rocznie w euro przy okresie inwestycyjnym 2–2,5 roku per jeden magazyn.

Wszyscy udziałowcy są traktowani identycznie i mają te same prawa. Jesteśmy audytowani, publikujemy kwartalne raporty, a o doborze naszych inwestycji decyduje niezależny komitet inwestycyjny.

Komu sprzedajecie magazyny?

Reklama
Reklama

Kupującymi wybudowane i wynajęte magazyny są firmy ubezpieczeniowe, emerytalne czy też fundusze inwestycyjne. Czyli generalnie kapitał instytucjonalny z bardzo długim horyzontem inwestycyjnym. Ten kapitał już jakiś czas temu dostrzegł, jak atrakcyjne z ich punktu widzenia są magazyny. Zupełnie inaczej niż na przykład biura. Tak naprawdę ten segment rynku jest jeszcze niszą w ramach rynku nieruchomości komercyjnych. Jednak niszą bardzo dochodową i jak widać, bardzo potrzebną. Powierzchni logistyczno-magazynowej brakuje w całej Europie, co widać po rosnących czynszach. Niewynajętej powierzchni jest bardzo mało, poniżej 5 proc. na całym Starym Kontynencie. I my jako fundusz z tego korzystamy.

Skąd brak chęci do dalszego inwestowania w Polsce?

Rosyjska pełnoskalowa agresja na Ukrainę spowodowała znaczne osłabienie zainteresowania polskim rynkiem przez kapitał instytucjonalny, a przecież my takiemu właśnie kapitałowi chcemy sprzedawać magazyny. Tymczasem poziom transakcji na polskim rynku bardzo mocno spadł, w zeszłym roku to było zaledwie 2 mld euro – to wartość mniej więcej trzech wieżowców biurowych w Warszawie – a połowę ulokowano w magazynach. To pokazuje siłę rynku logistyczno-magazynowego na tle słabych wyników reszty rynku nieruchomości komercyjnych.

Gdybyśmy byli funduszem o innej strategii inwestycyjnej, który trzyma aktywa długoterminowo, to Polska w kontekście logistyki jest bardzo ciekawym i atrakcyjnym miejscem ze względu nie tylko na położenie, ale także dlatego, że ciągle można tutaj budować po bardzo atrakcyjnych stawkach.

Czy będzie fundusz nr 3?

Reklama
Reklama

Oczywiście, planujemy start funduszu w III kwartale tego roku. Widzimy duże zainteresowanie tym, co robimy i dlatego już zaczynamy powoli nad tym pracować. Będziemy chcieli, aby trzeci fundusz był większy niż drugi. Celujemy w 300 mln euro. Na ten moment strategia funduszu trzeciego będzie analogiczna do funduszu drugiego, czyli inwestycje w Europie Zachodniej.

Nieruchomości
Na celowniku inwestorów głównie living i magazyny
Nieruchomości
REITY w służbie emerytom
Nieruchomości
Grunty wciąż na wagę złota
Nieruchomości
Rynek gotowy do odbicia
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Dobre wiatry dla magazynów
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama