Reklama

Więcej metrów nie dla wszystkich

Umęczeni pandemią klienci chcą większych mieszkań, z tarasami i ogrodami. Ale nadal jest boom na małe metraże.

Aktualizacja: 14.01.2021 21:16 Publikacja: 14.01.2021 20:52

Greendustry Zabłocie na krakowskim Zabłociu – inwestycja Quelle Locum

Greendustry Zabłocie na krakowskim Zabłociu – inwestycja Quelle Locum

Foto: materiały prasowe

Trend zakupu bardziej przestronnych mieszkań obserwuje Atal. Wśród kupujących lokale dla siebie najpopularniejsze są trzy pokoje o pow. ok. 60–65 mkw.

– A jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były mieszkania dwupokojowe o metrażu ok. 40 mkw. – mówi Angelika Kliś, dyrektor zarządzająca ds. sprzedaży i marketingu w Atalu. – Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, w większych lokalach, na osiedlach oferujących więcej udogodnień. Potwierdzeniem jest rosnący popyt na mieszkania i apartamenty o powierzchni ponad 100 mkw. w budynkach o podwyższonym standardzie.

Takie nieruchomości znikają już w pierwszych dniach po rozpoczęciu sprzedaży. – Zdarza się, że klienci łączą lokale, aby mieć ponad 200-metrowy apartament – mówi dyrektor z Atalu.

Gabinet, pokój dla gości

Zdaniem Angeliki Kliś pandemia w pewnym stopniu zweryfikowała nasze potrzeby związane z przestrzenią. – Klienci jeszcze bardziej zaczęli doceniać dodatkową przestrzeń, którą stanowią przestronne balkony, loggie, tarasy, ogródki – mówi dyrektor. – Jednym z najbardziej docenianych atutów mieszkań jest elastyczna powierzchnia, która może służyć np. jako gabinet czy pokój gościnny.

Najwięcej dużych mieszkań Atal planuje w obiektach o podwyższonym standardzie. Dla przykładu w stołecznej inwestycji Bartycka 49 Apartamenty właściciela znalazło właśnie mieszkanie o pow. 138,6 mkw. z niemal 50-metrowym balkonem. W aglomeracji śląskiej największy, 137-metrowy, apartament Atal oferował w kompleksie Sokolska 30 Towers. We Wrocławiu ponad 100-metrowe mieszkania są dostępne w zabytkowym, postindustrialnym budynku Nowe Miasto Młyn Różanka.

Reklama
Reklama

Karolina Opach, kierownik działu sprzedaży w Quelle Locum, zauważa, że na popularności zyskały mieszkania na parterze. Klienci chcą mieć nawet niewielki ogródek. Popularnością cieszą się też lokale z większymi balkonami.

– W pierwszej kolejności sprzedają się u nas mieszkania dwupokojowe, które są dobrym produktem inwestycyjnym. Wybierają je także single i pary – mówi Karolina Opach. – W naszym nowym projekcie Greendustry Zabłocie na krakowskim Zabłociu najwięcej pytań dotyczy dużych, dwupoziomowe mieszkań.

Największy lokal w tej inwestycji ma 160 mkw. Mieszkania można też łączyć.

Pytany o preferencje klientów Witold Indrychowski, prezes Merari, odpowiada, że jest za wcześnie, by mówić o trwałych zmianach. – Nasi klienci kupują dziś mieszkania na własne potrzeby – mówi. Na krakowskim osiedlu Śliczna 36i6 najmniejsze mieszkania mają ok. 60 mkw., największe – ok. 140 mkw. Jak wyjaśnia prezes Indrychowski, lokale w tej inwestycji zostały zaprojektowane głównie z myślą o rodzinach, aby zapewnić im jak najbardziej komfortowe warunki.

W Bouygues Immobilier Polska największą popularnością cieszą się mieszkania kompaktowe. – Wyróżniają się dwupokojowe lokale o powierzchni ok. 35 mkw. – mówi Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży w Bouygues Immobilier Polska. – Pod wpływem epidemii preferencje zaczynają się jednak zmieniać. Zauważamy nową tendencję – klienci potrzebują coraz większych mieszkań w danym typie. Dla wszystkich ważny jest układ i metraż, ale zauważyliśmy, że wielu klientów zwraca uwagę na części wspólne. Oczekują atrakcyjnego wyglądu i wysokiego standardu wykonania.

Dyr. Grabowski podkreśla, że oferta musi być różnorodna. Firma projektuje także duże lokale. Na przykład we wrocławskiej inwestycji Centreville pięciopokojowy, dwupoziomowy apartament ma ok. 140 mkw., podobny w Wileńskiej Express w Warszawie – 150 mkw.

Reklama
Reklama

Bariera finansowa

Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl, zauważa, że struktura oferowanych przez deweloperów mieszkań w ub.r. niespecjalnie się zmieniła. – To zupełnie zrozumiałe i przewidywalne – mówi. – Zmiana w zaledwie kilka miesięcy nie jest możliwa, podobnie jak nie są w stanie z dnia na dzień ulec rewolucyjnym zmianom preferencje klientów. Takie procesy są długotrwałe i powolne, zależą od wzrostu średniej zamożności społeczeństwa, procesów demograficznych czy zmian charakterystyki gospodarstw domowych.

Z analiz RynkuPierwotnego.pl wynika, że na początku stycznia 2020 r. jednopokojowe mieszkania stanowiły 11,27 proc. oferty deweloperów, na początku stycznia br. – 10,41 proc. Podaż dwupokojowych spadła z 37,47 do 37,19 proc. Wzrosła zaś, z 37,18 do 38,46 proc., mieszkań trzypokojowych, a czteropokojowych – z 12,54 do 12,57 proc. Mniejsza (1,53–1,36 proc.) jest oferta lokali większych.

– Znacznie bardziej wiarygodnym kryterium oceny sytuacji jest rozkład pytań ofertowych użytkowników portalu – mówi ekspert RynkuPierwotnego.pl. – Porównując to w ciągu ponad dwóch lat, trudno dostrzec tak mocno akcentowane w ostatnich czasach rosnące zainteresowanie większymi lokalami z większą liczbą pokoi.

Odsetek pytań o mieszkania czteropokojowe w 2018 r. dla całego kraju to 10,7 proc. W III kw. 2020 r. wzrósł o 2 pkt proc. – Podobnie skromny wzrost rzędu 0,4 pkt proc. widać w przypadku lokali największych, co najmniej pięciopokojowych – mówi Jędrzyński.

Odsetek pytań o trzy pokoje spadł w tym czasie z 34,4 do 31,2 proc. Z 42,6 do 43,1 proc. wzrosła za to liczba pytań o dwa pokoje, a z 10,8 do 12,9 – o kawalerki.

Jak tłumaczy Jarosław Jędrzyński, wynika to z możliwości finansowych klientów, zwłaszcza po przejściach związanych z pandemią. – Na przestawienie z marszu celownika na dużo przestronniejsze lokale stać nielicznych – tłumaczy. – I tak będzie jeszcze bardzo długo.

Trend zakupu bardziej przestronnych mieszkań obserwuje Atal. Wśród kupujących lokale dla siebie najpopularniejsze są trzy pokoje o pow. ok. 60–65 mkw.

– A jeszcze do niedawna najbardziej pożądane były mieszkania dwupokojowe o metrażu ok. 40 mkw. – mówi Angelika Kliś, dyrektor zarządzająca ds. sprzedaży i marketingu w Atalu. – Polacy chcą mieszkać coraz lepiej, w większych lokalach, na osiedlach oferujących więcej udogodnień. Potwierdzeniem jest rosnący popyt na mieszkania i apartamenty o powierzchni ponad 100 mkw. w budynkach o podwyższonym standardzie.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama