Cennikowa wartość wydatków na reklamę dziesięciu czołowych deweloperów sięgnęła w 2008 roku niemal 36,5 mln zł – wynika z danych Expert Monitor. To o ponad 30 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wzrost byłby większy, gdyby nie najbardziej zdywersyfikowane, skupiające się na biurowcach i centrach handlowych spółki. Np. Echo Investment zmniejszyło nakłady reklamowe o ponad 6 proc. Ale już w przypadku deweloperów skupiających się na mieszkaniach dynamika była imponująca. Choć w ostatnich miesiącach ubiegłego roku wyraźnie spadała.
Rekordzistą jest wrocławska grupa Gant Development. W jej przypadku, licząc wartością cennikową reklam, wzrost przekracza 366 proc. – Wydatki są ściśle powiązane z liczbą inwestycji i wielkością sprzedaży. Zwiększała się oferta, zatem i wydatki na reklamy były wyższe – mówi Henryk Feliks, wiceprezes grupy. Do tego grupa wchodziła do nowych miast, co zawsze jest bardzo kosztowne.
W przypadku Polnordu, który intensywnie promował inwestycje na warszawskim Wilanowie, wzrost przekroczył 75 proc. – Pod koniec ubiegłego roku mieliśmy wzmożoną kampanię budującą wizerunek firmy. Do tego doszły reklamy poszczególnych inwestycji, których było sporo, i stąd wzrost wydatków – tłumaczy Wojciech Ciurzyński, prezes spółki. – W tym roku wydatki reklamowe też będą spore – zapowiada. Przyznaje, że Polnord wydawać będzie głównie na reklamy. W skuteczność dodawania darmowych rzeczy do mieszkań szef firmy niespecjalnie wierzy.
Spółek, w których wzrost cennikowej wartości reklam przekraczał w 2008 r. 60 proc., było jeszcze kilka: Dom Development, Orco czy Robyg Development. Choć byli i tacy, u których cennikowa wartość reklam spadła, np. Pirelli Pekao RE. Niewielki wzrost odnotował J.W. Construction. Ale też właśnie ta spółka była w 2008 r. największym reklamodawcą w branży. Wartość wykupionych przez nią ogłoszeń sięgnęła niemal 7,6 mln zł – wynika z danych Expert Monitor. Na 1. miejscu firma była także w 2007 r. – W tym roku, w konsekwencji mniejszej sprzedaży, tniemy jednak wszystkie koszty. Obniżymy wydatki na reklamę i promocję o ok. 20 proc. – zapowiada Józef Wojciechowski, przewodniczący rady nadzorczej firmy.