Na osiedlu Żoliborz Artystyczny, gdzie Dom Development oferuje mieszkania po 7,3–17,1 tys. zł za mkw., stanowisko w hali garażowej kosztuje 32 tys. zł. Klient, który chce mieć komórkę lokatorską, na metr takiej musi wyłożyć 8 tys. zł. Drożej jest na osiedlu Saska. Tu Dom Development stanowiska parkingowe wycenił na 33 tys. zł, a mkw. komórki na 9,1 tys. zł. Ceny mieszkań na tym osiedlu wahają się od 7,7 do 10,4 tys. zł.
Kupują prawie wszyscy
Jak mówi Radosław Bieliński z Dom Development, właściwie wszyscy klienci kupują miejsca postojowe, nawet ci, którzy nie mają samochodu. – Z zakupu stanowiska można jednak zrezygnować – mówi Radosław Bieliński. Deweloper nie ma też problemu ze sprzedażą komórek lokatorskich. Chętnych na schowki nie brakuje.
Ewelina Juroszek ze spółki Atal zauważa, że komórki lokatorskie i miejsca postojowe są często oferowane w promocjach. I to jej zdaniem nie powinno się zmienić. Na osiedlach spółki Atal ceny stanowisk do parkowania wahają się od 25 do 29 tys. zł. Rzadko są droższe. W białołęckiej inwestycji Atal Marina, gdzie ceny mkw. mieszkań wynoszą 6,3 tys. zł, stanowisko w hali kosztuje 28 tys. zł. Jego zakup nie jest obowiązkowy. Deweloper osobno wycenił balkony i tarasy – na 500 zł za mkw. Do kupowania garaży z reguły nie zmusza Budimex Nieruchomości. Nie ma też obowiązku kupowania komórek lokatorskich. Te powierzchnie, jak zauważa Iwona Pasterska z Budimeksu, cieszą się dużym zainteresowaniem. W dwóch inwestycjach (Gocławska I i Pod Słońcem II) komórki się już wyprzedały. Na osiedlu Wiślany Mokotów, gdzie mkw. mieszkań kosztuje 6,7–7,5 tys. zł, za metr komórki trzeba zapłacić 1,1–3,2 tys. zł. Cena miejsca postojowego w hali garażowej to 20,9 tys. zł.
W projekcie Gocławska I (ceny mkw. mieszkań: 6–7,1 tys. zł) miejsce postojowe Budimex wycenił na 26,5 tys. zł. Na osiedlu Gocławska II stanowiska są oferowane w promocyjnej cenie 22,1 tys. zł (przy umowie deweloperskiej). Promocyjna cena miejsca postojowego w bemowskiej inwestycji Budimeksu Pod Słońcem to 20 tys. zł.
Zdaniem Radosława Bielińskiego promocje u deweloperów są jednak coraz skromniejsze. Oferta się kurczy. – Na dzisiejszym rynku mieszkania dobrej jakości i w atrakcyjnych lokalizacjach sprzedają się z niedużym wsparciem marketingowym – stwierdza Radosław Bieliński.