Pakiety wykończeniowe, jak mówi Jarosław Jędrzyński, analityk portalu RynekPierwotny.pl, oferuje dziś większość deweloperów. – Firmy, które ich nie proponują, to wyjątki potwierdzające regułę – ocenia.
Także Marcin Uryga, analityk Emmerson Realty, zauważa, że ofertę pod klucz mają dziś wszyscy więksi deweloperzy. – Usługi realizują samodzielnie albo we współpracy z wyspecjalizowanymi firmami. Kolejne mniejsze firmy również proponują wykończenie nieruchomości, wskazując zwykle wybrane firmy, które zajmują się takimi pracami – zwraca uwagę Uryga.
Antyczny i rustykalny
Jarosław Jędrzyński zauważa, że w przypadku pakietów wykończeniowych nie bardzo da się walczyć na ceny. – Deweloperzy zarabiają na budowie mieszkań, a oferta wykończenia jest tylko dodatkiem, który ma usprawnić sprzedaż – wyjaśnia. – Oferowane rozwiązania różnią się w zależności od inwestycji oraz samego dewelopera. Największe firmy proponują kilka standardów wykończenia, te mniejsze zazwyczaj dwa: podstawowy i podwyższony.
Marcin Uryga potwierdza, że decydująca walka o klienta nie rozgrywa się w segmencie wykończeniówki. – Stawki zależą od jakości materiałów i proponowanych rozwiązań. Nieszablonowe pomysły i indywidualne projekty aranżacji wnętrz są zarezerwowane dla segmentu nieruchomości luksusowych – mówi analityk.
I dodaje, że część deweloperów urządzenie mieszkania stosuje jako wabik na klienta. Trafiają się więc oferty darmowego wykończenia wnętrz. – Marvipol proponował niedawno wykończenie metra lokalu za 99 zł – opowiada Marcin Uryga. – Górnej granicy cen nie ma. Kwoty bywają niebotyczne. W jednej z warszawskich inwestycji projekty wykończenia wnętrz firmuje znany projektant mody.