Talenty chcą pracować w najlepszych biurach

Przestrzeń biurowa buduje wizerunek pracodawcy i wspiera rekrutację.

Aktualizacja: 11.08.2017 11:05 Publikacja: 11.08.2017 10:42

Letnie lekcje jogi są organizowane na placu między budynkami Empark Mokotów Business Park w Warszawi

Letnie lekcje jogi są organizowane na placu między budynkami Empark Mokotów Business Park w Warszawie.

Foto: materiały prasowe

Chcesz mnie zatrudnić? Pokaż mi swoje biuro. Mateusz Laskowski, członek zarządu firmy projektowo-wykonawczej Forbis Group, przyznaje, że przestrzeń biurowa buduje wizerunek pracodawcy i wspiera rekrutację. – Dobrze zaprojektowane biuro pozwala się wyróżnić, podkreślić wyjątkowość firmy – mówi. – Zapotrzebowanie na wykwalifikowane kadry rośnie. Aby skusić najlepszych, nie wystarczy już wysoka pensja.

Mateusz Laskowski twierdzi, że o atrakcyjności biura nie stanowi jedynie prestiżowa lokalizacja czy aranżacja. – Jeden pracownik będzie się czuł lepiej w kreatywnej, kolorowej przestrzeni, innym skupienie ułatwia prosty, oszczędny design – wyjaśnia. – Najważniejsze, by projekt był dopasowany do charakteru firmy – jej wartości, misji, stylu pracy. Wtedy przyciągnie pracowników, którzy stworzą skuteczny zespół. Równie ważna jest funkcjonalność biura. Dotyczy to także części wspólnych, które sprzyjają integracji.

Mecz w strefie relaksu

Maciej Markowski, dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców w Cushman & Wakefield, ocenia, że pracownicy coraz większą wagę przywiązują do lokalizacji, jakości i funkcjonalność biura. – 93 proc. przebadanych studentów szkoły biznesowej ESSEC w Paryżu nie chce pracować w tradycyjnym biurze, a 87 proc. poszukuje pracy w centrum miasta – wskazuje najnowsze trendy Markowski.

Lepiej zmodernizować biuro niż zaoferować wyższe pensje? – W firmach z niskim wynagrodzeniem lepiej będzie je podnieść – zastrzega ekspert Cushman & Wakefield. – W przedsiębiorstwach, w których zarabia się bardzo dobrze, a o pracowników jest trudniej, warto zainwestować w polepszenie jakości przestrzeni. Aby pracownicy postrzegali biuro jako nowoczesne i atrakcyjne, nie wystarczą już strefy relaksu, w których można odpocząć na kanapach, obejrzeć mecz, pograć na konsoli czy posłuchać muzyki. Nie wystarczą już także specjalne przestrzenie do pracy zespołowej – zastrzega. Pracownicy oczekują wysokiej jakości wyposażenia dopasowanego do ich potrzeb. – To na przykład biurka o regulowanej wysokości umożliwiające pracę nie tylko na siedząco, dostęp do najnowszych technologii i zaawansowanego sprzętu elektronicznego. To także aranżacja zgodna z najnowszymi trendami, np. biophilic design – wskazuje ekspert. Oznacza to, że budynki mają być „blisko natury", np. przez wykorzystanie ekotechnologii.

Budowanie marki

Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. handlu w Mikomax Smart Office, nie ma wątpliwości, że jesteśmy świadkami dużych zmian w podejściu do przestrzeni biurowej. – Rosnąca konkurencja na rynku pracy i rywalizacja o najlepszych specjalistów sprawiają, że przyjazne i atrakcyjne biuro jest jednym z ważniejszych kryteriów branych pod uwagę przy wyborze firmy – potwierdza. – Pracownicy często chcą zobaczyć przyszłe miejsce pracy. To element budowania marki pracodawcy już na etapie rekrutacji. W wybór siedziby firmy coraz częściej angażują się działy HR. Biuro przestaje być tylko miejscem, w którym wykonuje się zadania służbowe, a staje się narzędziem wspierającym cele biznesowe przedsiębiorstwa.

Joga, kino, nap room

Magdalena Kowalewska, ekspert firmy deweloperskiej Immofinanz, jest przekonana, że atrakcyjna powierzchnia biurowa pozwala przyciągnąć i zatrzymać dobrych pracowników. – Szczególnie dla młodych ludzi liczy się coś więcej niż dobre wynagrodzenie. Chcą pracować w ciekawym otoczeniu. Kiedy potencjalnym najemcom pokazujemy powierzchnie, w ich zespole jest często także osoba z działu HR – opowiada. Immofinanz np. w Niemczech buduje nową siedzibę główną dla Trivago. – Firma już na wstępie zapowiedziała, że kompleks ma przyciągać największe talenty z całego świata. Ludzie reprezentujący kilkadziesiąt narodowości w nowym miejscu pracy muszą się czuć komfortowo – podkreśla.

W Warszawie, na placu między budynkami Immofinanz – Empark Mokotów Business Park – są organizowane lekcje jogi. Są też letnie pokazy filmów i festiwale food trucków. W ubiegłym roku spółka Immofinanz wprowadziła na rynek biurową markę myhive. Biur myhive jest w Warszawie sześć. W budynkach są kawiarnie, sklepy, siłownie. Lobby przypomina przestrzeń hotelową. – W budynku myhive w Wiedniu jest jeszcze pokój relaksu, tzw. nap room – opowiada dyrektor Kowalewska.

Współczesne obiekty stają się wielofunkcyjne. Na tę wielofunkcyjność nowych inwestycji wskazywał Robert Moritz, prezes Alty, jeden z uczestników organizowanej przez „Rzeczpospolitą" konferencji Real Estate Impactor. Według niego pracownicy chcą mieć blisko m.in. punkty handlowe i tereny rekreacyjne.

Grupa Capital Park, jak mówi Kinga Nowakowska, członek zarządu, opracowała koncepcję „biuro plus". – Stawiamy na najlepszą architekturę, ekologię, zrównoważony rozwój – wylicza. – Ważne są także promocja sportu i aktywności fizycznej, sztuka i kultura oraz szeroki wachlarz usług.

Staramy się dostarczyć naszym najemcom jak najszerszą ofertę punktów usługowo-handlowych – podkreśla. W Eurocentrum Office Complex w Al. Jerozolimskich w Warszawie najemcy mogą np. skorzystać z obsługi konsjerża. – W Royal Wilanów uruchomiliśmy aplikację mobilną, dzięki której można się zapoznać z ofertą obiektu oraz sprawdzić, jak spędzić czas po pracy – opowiada przedstawicielka Capital Park. – Nowością jest usługa 4Mobility, dająca możliwość wypożyczenia samochodu na minuty.

Nieruchomości
10,2 mln euro kredytu na ukończenie magazynu pod Warszawą
Nieruchomości
Inwestorzy zameldują się na rynku magazynów?
Nieruchomości
Czeski inwestor MY Park na zakupach w Polsce
Nieruchomości
Na jakie mieszkania nas stać? Jaki jest wybór lokali na przeciętną kieszeń?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Nieruchomości
Katowice przyciągają coraz więcej firm z branży IT. Czym kusi miasto?