Jak się okazało jedno z drzew odkrytych w 2017 roku przez grupę pod przewodnictwem Davida Stahle'a liczy 2624 lata, co czyni je najstarszym znanym drzewem we wschodniej części Ameryki Północnej. Wiek drzewa wskazuje też, ze cypryśniki błotne są najdłużej żyjącym gatunkiem drzew porastających tereny podmokłe na Ziemi - wynika z artykułu opublikowanego w "Environmental Research Communications".

Wcześniejsze badania grupy Stahle'a wykazały, że w tym samym rejonie rosną cyprysy mające do 1700 lat.

Stahle podkreślił, że według niego w rejonie prowadzenia przez naukowców badań rosną jeszcze starsze cyprysy.

Rzeka Black River uznawana jest za jedną z najczystszych w Karolinie Północnej. Elementem ekosystemu w jej rejonie są właśnie długowieczne cyprysy.

Badania liczących ponad 2 tysiące lat cyprysów pomagają m.in. w określeniu jak zmieniał się klimat w miejscu, w którym rosną.

Żywe, liczące ponad 2 tysiące drzewa spotyka się obecnie rzadko - podkreślają badacze. Dotychczas znamy tylko osiem gatunków drzew, które dożywają takiego wieku - sześć odkryto w zachodniej części USA, jeden w Chile, a ostatni właśnie w Karolinie Północnej.

Liczący 2624 lata cypryśnik błotny jest jednym z najstarszych znanych drzew na Ziemi.