Polskie Radio traci nawet 6 mln zł miesięcznie z reklam

Publiczna rozgłośnia traci reklamodawców, odchodzą z niej dziennikarze, a na antenie Trójki panuje bałagan. – To efekt całkowitego podporządkowania politycznego PiS – uważają pracownicy radia.

Aktualizacja: 07.09.2020 05:54 Publikacja: 06.09.2020 18:42

Polskie Radio traci nawet 6 mln zł miesięcznie z reklam

Foto: Fotorzepa/ Robert Gardziński

Według nieoficjalnych szacunków osób związanych z marketingiem Polskiego Radia SA, do których dotarła „Rzeczpospolita", tylko od końca maja, czyli od skandalu z Listą Przebojów Trójki i piosenką Kazika, utracone wpływy reklamowe całej instytucji mogą wynosić 5–6 milionów złotych miesięcznie, czyli do końca roku dojść do ok. 40 milionów.

Czytaj także: Pani prezes ścisza radio 

Czytaj także: Zdychająca antena nr 3  

– Trójka była od dawna koniem pociągowym reklamy Polskiego Radia. Dlatego taka wizerunkowa katastrofa jak z Kazikiem czy nagłym wyrzuceniem Kuby Strzyczkowskiego topi finansowo całe radio. Gdyby nie dotacja Skarbu Państwa, radio poszłoby na dno – mówi nam osoba związana z marketingiem PR SA.

Wizerunkowy kryzys wpływa na słuchalność, czyli udział stacji w rynku. Ta od lat spada dla wszystkich anten publicznego radia. Tyle że od przejęcia PR przez obóz dobrej zmiany dynamika spadków rośnie. Słuchalność Trójki w 2011 r. wynosiła nieco ponad 8 proc., w 2015 zmniejszyła się do niespełna 8 proc., ale już w 2020 wynosiła tylko nieco ponad 4 proc. Czyli przez pięć lat pracy prezesów wskazanych przez PiS spadła o niemal połowę. O spadki wpływów z reklam zapytaliśmy zarząd PR. W imieniu prezes Agnieszki Kamińskiej odpowiedziała nam Monika Kuś. Treść odpowiedzi była skromna: „do tej kwestii nie będziemy się odnosić ze względu na tajemnicę handlową przedsiębiorstwa Spółki Akcyjnej Polskie Radio". Nie odpowiedziała na pytania o brak projektu budżetu na 2021 r., nową strategię i rosnące koszty.

A jak widzą to reklamodawcy? – Liczą się konkretne media, plany dla określonych produktów. Radio Track to jeden z podstawowych parametrów. Możliwe więc, że nie wzięliśmy pod uwagę tych stacji, które w tym badaniu nie wypadają dobrze. Nie możemy przecież wydawać pieniędzy na prawo i lewo – mówi „Rz" Krzysztof Prus, szef marketingu Toyoty, która wycofała się ze współpracy z Trójką.

Krzysztof Czabański, szef Rady Mediów Narodowych, nie dostrzega związku między polityką prezes Kamińskiej a wynikami finansowymi. – Ten sam zespół pracuje cały czas i odpowiada za słuchalność – mówi.

Dziennikarze wyliczają jednak, że od 2015 roku zespół został wymieniony w co najmniej 35 proc. Zarzucają też prezes Kamińskiej działania cenzorskie.

W ciągu ostatniego roku Trójka miała czterech szefów.

– To nie dyrekcja robi program, słuchacze nie interesują się dyrekcją – twierdzi szef RMN.

Kraj
Gala Nagrody „Rzeczpospolitej” im. J. Giedroycia w Pałacu Rzeczpospolitej
Kraj
Strategie ochrony rynku w obliczu globalnych wydarzeń – zapraszamy na webinar!
Kraj
Podcast „Pałac Prezydencki”: Co zdefiniuje kampanię prezydencką? Nie tylko bezpieczeństwo
Kraj
Sondaż „Rzeczpospolitej”: Na wojsko trzeba wydawać więcej
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Kraj
Michał Braun: Stawiamy na transparentność
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska