Dziś Fundusz, pod naporem krytyki, zdecydował się wycofać reklamowe spoty. Na filmikach rosyjscy turyści zostali przedstawieni jako grupa identycznych... matrioszek czyli po polsku - waniek-wstaniek. Matrioszki tańczą w hotelowych pokoju; jedna z nich rozbiera się przed pracownikiem hotelu; inna wsuwa do kieszeni bagażowego szczodre wynagrodzenie; jeszcze inna gładzi po twarzy kierownika restauracji itp.

Rzecznik EAS tłumaczył agencji Delfi, że autor koncepcji reklamy - firma DDB Eesti to partner EAS zgodnie z podpisaną umową. Za reklamę organizacja wydała 28 tys. euro. Na pytanie, dlaczego rosyjscy turyści zostali przedstawieni jako identyczne bańki-wstańki, które do tego źle lub dwuznacznie się prowadzą, rzecznik odpowiedział: Matrioszka to przyjazny i znany podarunek. Z jednej wychodzą następne i to jest symbol naszej reklamy pod hasłem „Ty i 75 twoich przyjaciół możecie samolotem przylecieć do Estonii".

Rzecznik dodał, że na razie emisja reklamy została wstrzymana, by przeanalizować głosy krytyki i ewentualnie poprawić przekaz.