Pół miliarda złotych zostało już wpłacone w ramach tzw. finansowania społecznościowego w sieci (crowdfunding), od kiedy ten rynek ruszył w Polsce ponad siedem lat temu. I to tylko w ramach jednej, największej platformy tego typu w naszym kraju Zrzutka – wynika z najnowszych analiz, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza.
W latach 2014–2017 średnia kwota, jaką wpłacali Polacy, wynosiła łącznie 278 tys. zł miesięcznie. Dziś to ponad 60 razy więcej. W ciągu ostatnich 12 miesięcy średnia skoczyła bowiem do przeszło 17,8 mln zł miesięcznie.
Rynek mocno przyspieszył
Dane Zrzutka.pl pokazują, że do tej pory (przez 91 miesięcy) przeprowadzono już 726 tys. zbiórek, które przyciągnęły ponad 7 mln donacji. Analiza tych danych pozwala dojść do bardzo ciekawych wniosków i pokazuje, jak bardzo zmienił się na przestrzeni ostatnich siedmiu lat polski internet oraz crowdfunding.
– Początkowo Zrzutka miała być portalem tzw. odwróconych zakupów grupowych. Dzięki dużej ilości zainteresowanych, są oni w stanie negocjować niższą cenę zakupu licencji na oprogramowanie, sprzętu czy usługi. Użytkownicy zweryfikowali jednak ten pomysł i Zrzutka stała się portalem do zbiórek na każdy cel – tłumaczy Tomasz Chołast współzałożyciel platformy, która rozpoczęła crowdfundingową rewolucję nad Wisłą.