Deutsche Telekom, właściciel T-Mobile Polska spodziewa się startu aukcji 5G w czwartym kwartale tego roku, a rozstrzygnięcia w pierwszym kwartale roku 2022. Czy tak faktycznie będzie – dopiero się okaże, bo – przypomnijmy – następca Marka Zagórskiego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Janusz Cieszyński, informacje na temat dalszych kroków wobec aukcji zapowiedział na po wakacjach. Czy to wtedy poznamy datę startu aukcji nie jest jednak pewne.

DT dzieli się oczekiwaniami co do aukcji w Polsce nie po raz pierwszy i już nie raz musiał je modyfikować. Przybliżony harmonogram dystrybucji pasma w krajach, w których obecne są jego spółki podaje co kwartał gdy publikuje wyniki finansowe grupy. Tak jest też i tym razem.

Znamy zatem też i najnowsze rezultaty T-Mobile Polska, spółki zależnej DT, działającej w naszym kraju.

W II kwartale br. T-Mobile Polska zanotował 1,58 mld zł przychodu oraz 453 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację i koszty leasingu (EBITDAal). Kolejnych pozycji wynikowych grupa nie zdradza na tym etapie.

Jeśli chodzi o przychody to są one o 2,3 proc. niższe niż przed rokiem, przy czym T-Mobile Polska zwraca uwagę, że jest to ostatni kwartał, w którym widać niekorzystną dla tej pozycji zmianę: przeniesienie biznesu polegającego na tranzycie ruchu międzynarodowego do „dedykowanych struktur" w grupie DT. Jak wyliczono, gdyby nie ta zmiana, organiczny wzrost przychodów wyniósłby w tym czasie 1,2 proc.

Gros przychodów T-Mobile Polska uzyskuje z usług mobilnych: w II kwartale ten segment przyniósł operatorowi ponad 1,06 mld zł przychodu, o 1,1 proc. więcej niż przed rokiem.

EBITDAal w II kw. była wyższa niż rok temu o 4,1 proc.

- Głównym źródłem naszego wzrostu są atrakcyjne oferty z największymi na rynku limitami danych, zawierające pakiety rozrywki oraz dostęp do internetu FTTH – podaje cytowany w komunikacie T-Mobile Polska prezes tej firmy Andreas Maierhofer.

Podtrzymuje on, że plan na ten rok to wzrost EBITDA. – Osiągamy wyniki zgodne z tym założeniem – dodał.

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

Choć prezes T-Mobile zachwala pakiety z internetem po światłowodzie (telekom korzysta z infrastruktury innych operatorów, w tym Orange Polska i Nexery) to firma nie podaje ilu ma abonentów tej ostatniej usługi. Dane DT nie są tu czytelne. Wynika z nich, że w sumie liczba łączy szerokopasmowego internetu sprzedanych klientom (nie tylko w technologii FTTH) urosła w kwartał do 59 tys. na koniec czerwca. To prawie o 33 proc. więcej niż w marcu tego roku.

Z kolei liczba kart SIM obsługiwanych przez T-Mobile w Polsce na koniec czerwca wynosiła 11,29 mln, o 85 tys. więcej niż w marcu i o 296 tys. więcej niż po półroczu 2020 roku.

Udział kart kontraktowych (post-paid) był większy niż telefonii na kartę. Na koniec czerwca br. T-Mobile obsługiwał 7,688 mln kart abonamentowych (o 36 tys. więcej niż w marcu, gdy było to 7,652 mln) oraz 3,602 mln kart pre-paid (przyrost w kwartale o 48 tys. z 3,554 mln w marcu).