Polacy mają zaległe rachunki za telefon i internet na miliard złotych

Ponad 200 tys. osób i firm zalega łącznie operatorom prawie 1 mld zł opłat za telefon i internet. Dobra wiadomość jest taka, że długi zmniejszają się.

Publikacja: 13.06.2024 04:30

Polacy mają zaległe rachunki za telefon i internet na miliard złotych

Foto: Adobe Stock

Są nowe dane z Krajowego Rejestru Długów (KRD BIG) na temat zadłużenia polskich konsumentów i firm wobec operatorów telekomunikacyjnych. „Rzeczpospolita” opisuje je jako pierwsza. Według stanu na koniec maja br. w spisie KRD BIG z opłatami za telefon i internet zalega obecnie w sumie 232 tys. podmiotów, z czego 83 proc. to konsumenci. Łączna wysokość tzw. złych długów zarejestrowanych w KRD BIG to zaś około 950 mln zł.

Zaległości konsumentów w opłatach opiewają na 571 mln zł, czyli 60 proc. całej zaległej kwoty, którą potencjalnie mogliby odzyskać operatorzy. Na ile jest to realne – trudno jednoznacznie wskazać.

Opłaty za telefon nie są priorytetem

Adam Łącki, prezes KRD BIG, wskazuje, że badanie, które jego firma zleciła pod koniec ub.r., dowodzi, że terminowe regulowanie rachunków za telefon i internet nie jest priorytetem konsumentów, choć wydawałoby się, że są to usługi pierwszej potrzeby. Wykazało to ogólnopolskie badanie „Jak Polacy płacą rachunki” zrealizowane na zlecenie KRD BIG w listopadzie 2023 r. przez Instytut IMAS International, którego szczegóły poznaliśmy.

Badanie to pokazało, że polskie gospodarstwa płacą nawet ponad 20 różnych rachunków w miesiącu. Ponad 70 proc. nie zdarzają się zaległości, ale około 30 proc. – już tak. W tej ostatniej grupie rachunki za telefon i internet należą do tych, z regulowaniem których spóźniało się najwięcej badanych, zaraz po rachunku za prąd lub gaz i wywóz śmieci. Jak wskazuje Łącki, co dziesiąty Polak w ub.r. nie opłacił jakiegoś rachunku w ogóle, a 30 procent przypadków dotyczyło rachunków za internet i telefon. – W rankingu priorytetów płatności, opłaty za telefon zajęły 12. miejsce, a za internet 15. spośród 23 możliwych – wylicza.

Czytaj więcej

Wyższe rachunki za telefon i internet pomogły. AI wymusi inwestycje

Według zestawienia KRD BIG najwięcej dłużników mieszka w województwie śląskim: zgodnie z rejestrem 27,2 tys. mieszkańców tego regionu nie opłaciło rachunków w wysokości 80,5 mln zł. Na drugim miejscu plasuje się województwo mazowieckie, gdzie 22,3 tys. konsumentów winnych jest ponad 66 mln zł. Podium zamyka woj. dolnośląskie, którego 20 tys. mieszkańców zalega 58,7 mln zł. Dane te nie powinny dziwić: śląskie i mazowieckie to województwa zamieszkałe przez najwięcej osób.

Z płatnościami zalega operatorom telekomunikacyjnym także 38 tys. przedsiębiorców wpisanych do KRD. Mają oni zwykle wyższe długi wobec telekomów. To 89 tys. przeterminowanych zobowiązań na łączną kwotę 379,4 mln zł. Największą grupą zalegających z rachunkami są jednoosobowe działalności gospodarcze (142,5 mln zł). Spółki prawa handlowego, choć jest ich mniej, mają do spłaty więcej: 236,9 mln zł. Wśród zadłużonych branż prym wiodą niezmiennie: handel, budownictwo i transport, czyli dziedziny, w których samozatrudnienie czy też praca na własny rachunek są najpowszechniejsze.

Niższe złe długi

Co dane te mówią o sytuacji branży i konsumentów? Jak wyjaśnia KRD BIG, od ubiegłego roku spadły zarówno liczba dłużników, jak i nieopłaconych zobowiązań zgłoszonych do rejestru. Liczba dłużników zmniejszyła się o nieco ponad 18 tys., a zobowiązań o 26,8 tys., do 418,6 tys. Niższa jest też łączna suma zobowiązań: spada o 63 mln zł (około 6 proc.), z 1,01 mld zł do około 950 mln zł.

To tylko część prawdy o zaległych rachunkach za telefon i internet. KRD BIG bada zobowiązania, które są bezpośrednio wpisane do KRD przez operatorów. Powyższe informacje nie obejmują zatem sytuacji, w której operator sprzedaje zaległe faktury firmom odzyskującym pieniądze lub sam się tym zajmuje.

Telekomy potwierdzają jednak widoczny w danych biura trend. Jacek Krupa, dyrektor w Orange Polska, odpowiedzialny za fakturowanie, rozliczanie i windykację należności, potwierdza, że regulowanie spóźnionych rachunków przebiega lepiej. – Sprzedajemy mniej wierzytelności i jest lepsza spłacalność, szczególnie wśród klientów indywidualnych. Wśród biznesowych widzimy więcej upadłości, ale nie ma to większego wpływu na całkowitą spłacalność – podaje Jacek Krupa.

Pytany o to, z czego wynika poprawa, nie wskazuje jednak np. na poprawę sytuacji finansowej klientów, ale na działania samego telekomu, który szuka sposobów, aby windykacja była jak najskuteczniejsza. Co się za tym kryje – nie precyzuje.

– Stale rozwijamy procesy i narzędzia weryfikacji kredytowej klientów przed podpisywaniem umowy. W wyniku tych działań wiarygodność kredytowa naszych klientów poprawia się i obserwujemy spadek wartości długów trafiających do procesów windykacyjnych. Od kilku lat obserwujemy spadek odsetka nieopłaconych faktur – mówi Ewa Sankowska-Sieniek z biura prasowego P4 (Play).

Poprawę trendów w ściągalności zaległych opłat widać także w Grupie Cyfrowy Polsat. W I kwartale tego roku koszty windykacji i odpisy na nieściągnięte należności w grupie Zygmunta Solorza spadły o 55,4 proc. w porównaniu z I kw. 2023 r.

Są nowe dane z Krajowego Rejestru Długów (KRD BIG) na temat zadłużenia polskich konsumentów i firm wobec operatorów telekomunikacyjnych. „Rzeczpospolita” opisuje je jako pierwsza. Według stanu na koniec maja br. w spisie KRD BIG z opłatami za telefon i internet zalega obecnie w sumie 232 tys. podmiotów, z czego 83 proc. to konsumenci. Łączna wysokość tzw. złych długów zarejestrowanych w KRD BIG to zaś około 950 mln zł.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
To będzie pierwszy taki strajk od 40 lat. Pracownicy Disneylandu mają dość
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Biznes
Rekord na aukcji w Nowym Jorku. Dinozaur Apex wart dziesiątki milionów dolarów
Biznes
Operator Lidla i Kauflandu dostał zezwolenie. Polską kaucję utworzy sześć spółek
Biznes
CrowdStrike przeprasza za awarię, która uszkodziła systemy Windows. „Współpracujemy z klientami”
Biznes
Awaria Microsoftu utrudnia funkcjonowanie firmom w Polsce