Sergio Pininfarina nie żyje

W wieku 85 lat zmarł Sergio Pininfarina, ojciec chrzestny włoskiej stylizacji, twórca smukłej sylwetki wyścigowych Ferrari, nowych linii zwykłych samochodów

Publikacja: 03.07.2012 14:51

Sergio Pininfarina nie żyje

Foto: bloomberg.com

Urodził się w 1926 r. na północy Włoch jako Sergio Farina, ukończył wyższe studia na wydziale mechaniki i szybko związał się z przemysłem samochodowym, dla którego projektował nadwozia,  elementy mechaniki i metody ich produkowania.

Przez całe  zawodowe  życie starał się zmienić powszechne  podejście do samochodów jako do zwykłych przedmiotów użytkowych. Rozgłos i sławę  zyskał swymi dziełami sztuki w kolorze jaskrawej czerwieni – autami Ferrari, od 410 S.A., Testarossa, Dino Berlinetta Speciale, Ferrari F40 i Enzo Ferrari.

Spod jego  ręki wyszły zarysy karoserii Maserati GranTurismo, Fiata 124 Spider, Fiata Dino Berlinetta, różne wersje Peugeota i Mitsubishi.

Pininfarina był pasjonatem najnowocześniejszych technologii, jako jeden z pierwszych zajął się problemem zmniejszenia emisji spalin i zwiększenia sprawności paliwowej. W 1972 r. uruchomił pierwszy we Włoszech tunel aerodynamiczny, jeden z niewielu wówczas na świecie.

W 2006 r. przekazał kierowanie firma synowi Andrei.

Podczas długiej kariery został wyróżniony kilkudziesięcioma honorami i tytułami, doktoratami h.c. w zakresie sztuk pięknych i wzornictwa przemysłowego. W latach 1988-92 kierował organizacją włoskich pracodawców Confindustria, w 2005 r. został mianowany dożywotnio senatorem.

W 2011 r. jego firma przestała produkować samochody z powodu spadku przychodów w następstwie kryzysu finansowego, ale nadal zajmowała się stylizacja nadwozi i projektowaniem części mechanicznych, ze szczególnym uwzględnieniem aut elektrycznych.

Urodził się w 1926 r. na północy Włoch jako Sergio Farina, ukończył wyższe studia na wydziale mechaniki i szybko związał się z przemysłem samochodowym, dla którego projektował nadwozia,  elementy mechaniki i metody ich produkowania.

Przez całe  zawodowe  życie starał się zmienić powszechne  podejście do samochodów jako do zwykłych przedmiotów użytkowych. Rozgłos i sławę  zyskał swymi dziełami sztuki w kolorze jaskrawej czerwieni – autami Ferrari, od 410 S.A., Testarossa, Dino Berlinetta Speciale, Ferrari F40 i Enzo Ferrari.

Biznes
Liczne biznesy Dmitrija Miedwiediewa. Gigantyczna posiadłość ukryta nad Wołgą
Biznes
Zespół Brzoski od czerwca bez Brzoski. Przedsiębiorca odchodzi z zespołu ds. deregulacji
Biznes
Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta: do KPRM trafiła ocena skutków regulacji
Biznes
Inpost przejmuje brytyjską spółkę. Meloni w Białym Domu oczarowuje Trumpa
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Jak deregulacja może pomóc firmom? Ich oczekiwania sprawdził PIE