Reklama

Pięć linii lotniczych walczy z kosztami

Pięć największych w Europie linii lotniczych odłożyło na bok swary i ustala szczegóły działania nowej branżowej grupy nacisku na władze UE, aby zrobiły więcej dla obniżenia opłat lotniskowych i podatków.

Publikacja: 17.06.2015 19:59

Lufthansa, Air France-KLM, IAG (British Airways i Iberia), Ryanair i easyJet przedstawią wstępnie swe postulaty 17 czerwca na konferencji w Brukseli poświęconej unijnej strategii w lotnictwie. Po raz pierwszy przedstawiciele 5 przewoźników wezmą udział w spotkaniu dla przedstawienia wspólnych interesów, niezależnie od modelu biznesowego realizowanego przez każdego z nich. - To historyczny dzień dla europejskiego lotnictwa, bo po raz pierwszy pięciu z nas spotkało się razem oświadczył na konferencji prasowej w Brukseli Michael O'Leary z Ryanaira.

Europejskie linie wezwały Komisję Europejską do obniżenia opłat za zapewnianie bezpieczeństwa, zniesienia podatków od pasażerów i nierozsądnych opłat za środowisko i do zapewnienia by strajki kontrolerów ruchu powietrznego nie powodowały tak dużych strat w ich działalności.

Komisarz transportu UE, Violetta Bulc ma przedstawić jeszcze w tym roku posunięcia zwiększające konkurencyjność sektora lotniczego.

Nowa organizacja?

Według informacji z branży, plany tej piątki wykraczają znacznie poza jedno posiedzenie i wkrótce mogą doprowadzić do utworzenia nowego zrzeszenia linii lotniczych o wstępnej nazwie „Linie lotnicze dla Europy (A4) ". Pierwsze spotkanie ma być poświęcone ogólnej strategii, a oficjalne powołanie nowej organizacji nastąpi później.

Lufthansa i Air France-KLM należą nadal do Zrzeszenia Europejskich Linii Lotniczych AEA, które doznało ostatnio kilku ciężkich ciosów po wyjściu z niego British Airawys, Iberii, Alitalii i Air Berlin. Ryanair i easyJet należą do organizacji tanich europejskich linii lotniczych ELFAA.

Reklama
Reklama

Lufthansa, Air France-KLM, IAG i easyJet już współpracują w grupie A4 dla reprezentowania interesów przewoźników w systemie jednolitego nieba europejskiego SES. Pozostali duzi członkowie AEA zaczynają przyznawać, że ta organizacja nie będzie w stanie podnieść się po ostatnich ucieczkach i twierdzą, że istnieje rosnąca potrzeba powołania silnego ciała przedstawicielskiego, w którym znajdą się wszyscy ważni gracze. W jednym ze scenariuszy Niemcy, Francuzi i Holendrzy idą śladem IAG i występują z AEA, aby wejść do nowej organizacji.

Przeszkody

Największym wyzwaniem dla oficjalnego utworzenia A4 będzie znalezienie dostatecznie wspólnej płaszczyzny między członkami dla pokonania wyraźnych podziałów. Np. Lufthansa i Air France-KLM mają odmienne od IAG stanowisko, jak podejść do dużego wzrostu znaczenia linii znad Zatoki. Wielu przewoźników jest z kolei przeciwnych finansowej pomocy udzielanej Ryanairowi przez lotniska w zamian za korzystanie z nich.

Obraz staje się jeszcze bardziej skomplikowany, gdy dodać mniejszych tradycyjnych przewoźników: PLL Lot, SAS, Finnair, Air Baltic i TAP Portugal. Niektórzy z nich otrzymali w ostatnich latach pomoc zatwierdzoną w Brukseli, czemu sprzeciwiali się wielcy przewoźnicy i tanie Ryanair i easyJet.

Konkretne szczegóły nowego zrzeszenia trzeba będzie dopiero dopracować. Ale nazwa „Airlines for Europe" jest już uważana za najbardziej prawdopodobną, obok wpływowej grupy nacisku Airlines for America (A4A), która zrzesza największe linie i ma największą sieć połączeń.

Kluczową kwestią jest, kto zostanie sekretarzem generalnym nowej organizacji. Wtajemniczeni twierdzą, że powinien to być ktoś, kto nie ma powiązań z żadną z 5 dużych linii. To wyklucza obecnego prezesa AEA, Attara Husajna Khana, bo kiedyś pracował dla KLM.

Biznes
Kompetencje, których nie da się uczyć jak dawniej
Biznes
Polskie średnie i duże firmy gotowe na globalną ekspansję
Biznes
Ożywienie zatrudnienia w 2026, LOT traci szansę na rozwój, podatki duszą spółki
Biznes
Polskie bombki podbijają świat, Netflix przejmuje WBD i spór o przyszłość NATO
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama