Reklama
Rozwiń
Reklama

ACEA: VW zmniejsza sprzedaż i udział w rynku

W październiku grupa Volkswagena zmniejszyła w Europie sprzedaż i udział rynkowy, bo zaczęła odczuwać skutki skandalu z emisjami spalin

Publikacja: 18.11.2015 10:12

Rejestracja nowych samochodów w krajach UE i EFTA wzrosła w w październiku o 2,7 proc. do 1,14 mln pojazdów — podała organizacja producentów ACEA. Był to kolejny 26. miesiąc wzrostu, ale był on mniejszy niż w poprzednich miesiącach, choć w październiku był jeden dzień roboczy mniej niż rok temu. Po 10 miesiącach europejski rynek wynosi 11,93 mln pojazdów (+8,2 proc.).

Mimo wszystko grupa VW zmniejszyła sprzedaż o 0,7 proc., a udział rynkowy do 25,2 proc. z 26,1 proc. rok temu Sprzedaż głównej marki grupy zmalała o 0,4 proc., Seata o 11,2, a Skody o 2,9 proc. Z kolei marki premium wypadły lepiej: Porsche poprawił się o 13,3 proc., a Audi o 3,5 proc. Dostawy i rejestracja pojazdów następują zwykle w kilka tygodni po decyzji o ich kupieniu, wiec pełne konsekwencje skandalu ujawnionego 18 września będą bardziej widoczne w listopadzie. We wrześniu VW zanotował wzrost sprzedaży o 8,3 proc.

Ogólnie na rynku europejskim dominowały firmy z Niemiec, Daimler zanotował wzrost o 20,9 proc., a w BMW o 12,8 proc. FCA dzięki popularności nowego Jeepa Renegade i Fiata 500X osiągnął poprawę o 7,7 proc. Francuski PSA Peugeot Citroen zmniejszył sprzedaż o 1,5 proc., a Renault o 0,4 proc.

Sprzedaż była lepsza we wszystkich krajach, poza W. Brytanią, gadzie nastąpił spadek o 1,1 proc. Największy wzrost nastąpił we Włoszech, o 8,6 proc. i Hiszpanii o 5,2 proc.

Więcej oszustw w VW

Volskwagen manipulował danymi o emisji CO2 silników benzynowych bardziej niż podał początkowo — oświadczył rzecznik tej grupy.

Reklama
Reklama

3 listopada Niemcy podali o zaniżeniu emisji spalin w ok. 800 tys. samochodów sprzedanych głównie w Europie. Oszustwo dotyczące także zaniżonego zużycia paliwa dotyczyło silników Diesla 1,2 i 1,4 litra oraz benzynowego 1,4 l. Pod koniec ubiegłego tygodnia firma podała, że ustaliła zaniżony poziom emisji CO2 w silnikach benzynowych 1,0 l w Seacie Ibiza, 1,2 l w VW Jetta i 2,0 l w VW Passat. Łącznie 24 modele z gamy 130 produkowanych przez grupę wymieniono w komunikacie.

Rzecznik VW potwierdził teraz, że więcej silników benzynowych miało zaniżone dane o emisji spalin od podanych początkowo. Informacja ta pogłębiła kryzys w firmie, którą spodziewa się kosztów co najmniej 2 mld euro na usuniecie ukrywanych problemów.

Brytyjski minister transportu, Patrick McLoughlin oświadczył, że VW powinien pokryć koszty ponownych testów w W. Brytanii jego samochodów z silnikami Diesla i benzynowymi. Niemcy sprzedali na Wyspach ok. 1,2 mln pojazdów, których ten skandal dotyczy.

Biznes
Amerykanie już nie kupią najnowszych chińskich dronów. „Niedopuszczalne ryzyko”
Biznes
Droższa Wigilia, chińskie cła i przeludnione mieszkania w Polsce
Biznes
Spotykamy naukę z biznesem
Biznes
Europa, czyli spokojna przystań
Biznes
Co zadecyduje o losach świata w 2026 roku
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama