fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Muzyka

Między sztuką a laboratorium

materiały prasowe
Konkurs dla projektantów inicjuje wspólne, interdyscyplinarne przedsięwzięcie dwóch partnerów
Człon pierwszy projektu – Opera – nie wymaga wyjaśnienia. „Lab" pochodzi natomiast od słowa: laboratorium i ma podkreślać, że jest to projekt innowacyjny, łączący działania artystyczne z badawczymi. Ma być zarazem galerią, ale i miejscem do dyskusji i konfrontacji pomysłów oraz idei.
Partnerami są natomiast Teatr Wielki – Opera Narodowa oraz BMW Group, bo OperaLab ma być również związkiem sztuki i biznesu. W projekt zaangażowała się przecież jedna z najważniejszych i najstarszych instytucji kulturalnych w Polsce, o bogatej tradycji, która dziś rozszerza i szuka nowych form swej aktywności. Teatr Wielki – Opera Narodowa XXI wieku służy wzajemnemu przenikaniu oraz dialogowi różnych sztuk.
Gmach warszawskiego Teatru Wielkiego, któremu pierwotny kształt nadał Antonio Corazzi, a obecny – Bohdan Pniewski – oddany został do użytku 180 lat temu (dokładna rocznica wypadnie w styczniu 2013 r.). Stał się jednym z charakterystycznych symboli miasta, ale chce pozostać otwarty na nowe tendencje i dziedziny. Może w tym dopomóc BMW Group – firma znana z nowoczesności i innowacyjności, która od 40 lat angażuje się w projekty związane z kulturą i sztuką.
Pierwszą inicjatywą projektu OperaLab jest ogłoszony właśnie konkurs „Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania". Zostanie przeprowadzony w dwóch kategoriach. W architekturze uczestnicy muszą przedstawić projekt mobilnego pawilonu ekspozycyjnego, który będzie służył działalności Opera Lab. Ma to być konstrukcja łatwa w montażu, wykorzystująca materiały przyjazne środowisku i pozyskane z recyklingu.
Pawilon powinien ponadto składać się z modułów, by można było go przystosować do aranżacji zarówno w otwartej przestrzeni miejskiej, jak i we wnętrzach, przede wszystkim Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Sama konstrukcja musi poddawać się transformacji, bo pawilon ma służyć zarówno spotkaniom, projekcjom i dyskusjom, jak również być miejscem kameralnych koncertów czy spektakli.
Drugą kategorią konkursową jest design. Tu uczestnicy muszą zaprojektować trzy produkty sygnowane marką OperaLab. Powinny się one odnosić do tożsamości marek Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz BMW, ale jednocześnie muszą być nowoczesne, funkcjonalne i estetyczne. Inspiracją i punktem odniesienia mogą być na przykład elementy architektury, wyposażenia wnętrz, historii gmachu Teatru Wielkiego czy wystawianych w nim spektakli.
Zwieńczeniem konkursu będzie prezentacja nagrodzonych projektów i ich autorów na specjalnej wystawie. Architektoniczną koncepcję oraz przestrzeń tej ekspozycji zagospodarują sami laureaci.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA