fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Rosną wpływy z tantiem należnych producentom muzyki

Piotr Kupicha z zespołu Feel
Fotorzepa, Roman Bosiacki
Magdalena Lemańska
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) spodziewa się w tym roku większego niż rok wcześniej wzrostu wpływów z tantiem za odtwarzanie muzyki. Umowy z organizacją ma mieć na koniec roku podpisane już 25 tys. punktów
W 2010 roku z tytułu opłat, jakie należą się producentom płyt ZPAV, który jest organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, uzyskał 15,1 mln zł, ale wartość zawartych na koniec 2010 umów z 20 tys., lokali  była jeszcze wyższa, bo wynosiła 18 mln zł.- W 2011 r. prognozujemy 19 mln zł wpływów, i zwiększenia wartości podpisanych umów do 22 mln zł - podaje Bogusław Pluta, dyrektor OZZ ZPAV. Jak informuje, tegoroczny wzrost wpływów z tytułu pobieranych tantiem, będzie większy niż ZPAV odnotowywał dotąd (w ubiegłym roku udało się zwiększyć wpływy o 3 mln zł, w tym ma się udać o 4 mln zł). - Szybszy wzrost jest wynikiem zmian w organizacji pracy naszych pełnomocników, zwiększenia skuteczności windykacji należności (egzekucja sądowa w trybie nakazowym) i zwiększenia świadomości konieczności wnoszenia opłat u użytkowników muzyki - tłumaczy Bogusław Pluta. W tym roku ZPAV spodziewa się mieć podpisane umowy z 25 tys. punktów.
To wciąż mniejszość rynku, choć firm odtwarzających muzykę legalnie wciąż przybywa. Jak szacował w ubiegłym roku ZPAV, tantiemy powinno za jego pośrednictwem płacić w Polsce ok. 100 tys. firm, a potencjalna wartość opłat, jakie działające w Polsce firmy powinny co roku wnosić do ZPAV, mogą sięgać nawet 40-50 mln zł.
Płacić za odtwarzanie muzyki powinna każda firma, która odtwarza ją w miejscu publicznym (wyjątkami od płacenia są: słuchanie muzyki na użytek prywatny, w szkołach i na uroczystościach religijnych).
ZPAV prowadzi akcję uświadamiającą firmom, że obejmuje je ten obowiązek i że odtwarzana w punktach usługowych, restauracjach czy sklepach muzyka wpływa na ich obroty. Rok temu opublikował wykonane przez TNS OBOP badania, z których wniknęło, że aż 70 proc. Polaków woli chodzić do tych lokali gastronomicznych, w których gra muzyka, ponad połowa woli salony urody, w których gra muzyka, a prawie połowa deklaruje, że jest w stanie spędzić więcej czasu w sklepie, w którym słychać dobrą muzykę.
Oprócz ZPAV, który reprezentuje producentów i ich prawa, na polskim rynku działają jeszcze organizacje zbiorowego zarządzania prawami reprezentujące twórców. Są to Stowarzyszenie Autorów ZAiKS, STOART (Związek Artystów Wykonawców) i SAWP (Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych).
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA