Reklama

Czas na rewolucję w branży automotive

Przemysł motoryzacyjny, w pełni korzystając z postępów najnowszych technologii, stał się w ostatnich latach miejscem ważnej rewolucji.

Publikacja: 24.04.2019 11:00

Typowe samochody wyposażone w silniki spalinowe czy podstawowe standardy wyposażenia uległy przekształceniu w „connected cars", do tego często z napędem elektrycznym. Pojazdy zyskały wiele zaawansowanych funkcji, takich jak wirtualne kokpity czy częściowa autonomiczność jazdy. Nie bez znaczenia pozostaje także rozwój alternatywnych źródeł napędu. Najnowsze samochody o napędzie elektrycznym mają już zasięg umożliwiający pokonanie ponad 400 km bez konieczności doładowywania.

Użytkownicy nie do końca zdają sobie sprawę, jak ogromnych zmian są świadkami i beneficjentami. Dzięki technologiom internetu rzeczy wszystkie dane, włączając w to aktualne parametry pojazdu, są w czasie rzeczywistym zbierane i przetwarzane w chmurze. Następnie są analizowane przez narzędzia oparte na technologii big data i wykorzystywane do optymalizacji wielu procesów. Wpływają one na zadowolenie użytkowników końcowych, np. poprzez ułatwianie prowadzenia pojazdu czy umilanie dłuższych podróży. Jednocześnie jednak, dzięki zaawansowanym mechanizmom predykcji, big data upraszcza procesy serwisowe i optymalizowanie łańcuchów dostaw, np. poprzez szybsze przesuwanie niezbędnych części zamiennych, a tym samym redukcję kosztów ich magazynowania.

Ze stopniowo wprowadzanymi zmianami mamy do czynienia już od kilku lat, ale to w roku 2019 następuje prawdziwy przełom. W bieżącym roku technologie „connected cars" będą obecne praktycznie we wszystkich nowo wyprodukowanych pojazdach, stając się standardem wyposażenia w roku następnym. Rozwój ten jest w wielu aspektach odpowiedzią na zapotrzebowanie generowane przez klientów. Podobnie dzieje się z rozwojem technologii związanych z napędem elektrycznym czy wykorzystaniem alternatywnych źródeł energii, takich jak ogniwa paliwowe. To rosnący poziom naszej świadomości ekologicznej doprowadził do sytuacji, w której silniki Diesla odchodzą powoli w zapomnienie.

Kolejnym ciekawym trendem jest zaprzestanie traktowania samochodu jako miejsca odizolowania. Nowoczesny pojazd wyposażony w najnowsze technologie daje możliwość kontynuowania rozpoczętych wcześniej aktywności towarzyskich i biznesowych. Samochód nie ogranicza już naszej szeroko pojętej działalności.

Marki, które są w stanie szybciej reagować na pojawiające się potrzeby, zyskują dodatkową przewagę na bardzo konkurencyjnym rynku. Producenci w branży motoryzacyjnej na całym świecie zdają sobie sprawę, że sprzedaż samochodów bez wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań jest dziś po prostu niemożliwa.

Reklama
Reklama

To ważny i przełomowy okres dla przemysłu motoryzacyjnego. Technologia za pomocą smartfonów i licznych gadżetów internetu rzeczy wdarła się szturmem w nasze życie osobiste, a teraz wkracza także w strefę przemysłu motoryzacyjnego. Należy się spodziewać, że dynamiczny rozwój technologii w branży samochodowej będzie postępował krok po kroku, stopniowo zbliżając nas do jeszcze bardziej połączonego i cyfrowego środowiska. Z całą pewnością będzie to dotyczyło takich aspektów, jak: autonomiczna jazda, efektywne wykorzystanie paliwa i energii połączone z dalszą redukcją emisji czy nowe modele mobilności. Aby odpowiedzieć na te potrzeby, firmy motoryzacyjne coraz częściej szukają wsparcia w innych branżach. Takie łączenie sił w poszukiwaniu konkretnych rozwiązań to ciekawe i rozwijające się zjawisko, które warto śledzić.

- Remigiusz Efinowicz, Executive Director International Sales, Managing Partner, Hicron

Analizy Rzeczpospolitej
Sezonowa mobilizacja w branży
Analizy Rzeczpospolitej
E-handel korzysta z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań
Analizy Rzeczpospolitej
Karty płatnicze i mobilne płatności NFC – tak dziś płacą Polacy
Analizy Rzeczpospolitej
Płatności coraz mocniej bazują na technologii
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama