Jak pokazuje raport „Jak ugryźć e-commerce" przygotowany przez Cushman & Wakefield, obecnie blisko 4 mln mkw., czyli 24,5 proc. istniejącej w Polsce powierzchni magazynowej, obsługuje firmy zajmujące się e-handlem. W dobie coraz większej popularności zakupów online oraz zmieniających się oczekiwań konsumentów, którzy chcą coraz szybciej otrzymywać zamówione przesyłki, na znaczeniu zyskują szczególnie projekty przeznaczone pod logistykę miejską, realizowane w modelu last mile delivery, czyli tzw. ostatniej mili. Pozwalają one przedsiębiorcom na znaczne skrócenie łańcucha dostaw, a w efekcie na sprawniejsze dotarcie do odbiorcy końcowego.
Odpowiednia lokalizacja to jeden z kluczowych czynników, które stanowią o decyzji przy wyborze nieruchomości magazynowej przez firmy z branży e-commerce. W tym kontekście istotna jest dobra infrastruktura transportowa, która musi zapewnić szybką dostawę zamówień oraz bliskość rynków zbytu, pozwalająca na wdrożenie coraz bardziej popularniej usługi same day delivery, czyli dostawy tego samego dnia co złożone zamówienie.
Jak pokazują wyniki badania Gemius „E-commerce w Polsce 2019", co piątego Polaka do zakupów przez internet zachęca właśnie ta forma dostawy. Jednym z parków Segro, który zarówno odpowiada na potrzeby logistyki ostatniej mili, jak i daje możliwość wdrożenia usługi same day delivery, jest Segro Business Park Warsaw, Okęcie, zlokalizowany w bardzo atrakcyjnej pod kątem efektywności łańcucha dostaw części Warszawy. Tylko dziewięć kilometrów dzieli go od centrum miasta, a zaledwie sześć od Lotniska Chopina.
Potrzebą e-handlu w zakresie magazynowania jest oprócz szybkiej dostawy także duża powierzchnia, ponieważ obsługiwane są na niej nie tylko dostawy, ale i zwroty. LPP SA to jedna z firm, dla których w ostatnim czasie firma Segro zrealizowała tego typu szyty na miarę projekt deweloperski. Po zakończonej w ubiegłym roku rozbudowie obiekt ma wielkość 30 400 mkw. i obsługiwany jest z niego kanał sprzedaży e-commerce dla marek Reserved, Mohito, House i Sinsay. W kolejnych latach będzie możliwa dalsza rozbudowa tego nowoczesnego centrum dystrybucyjnego.
Wymagania firm e-commerce spełniają nie tylko dedykowane obiekty, ale także odpowiednio przeprowadzone profesjonalne adaptacje istniejących powierzchni. Tego typu projekt zrealizowaliśmy dla H&M, z którym w ubiegłym roku podpisaliśmy umowę dotyczącą najmu 30 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej w Segro Logistics Park Poznań, Gądki. Otwarte w tej lokalizacji dodatkowe centrum dystrybucyjne H&M obsługuje operacje związane właśnie z rynkiem e-commerce.