Znaczenie innowacyjności w branży finansowej

Innowacje w sektorze finansowym to nie zawsze nowy produkt czy usługa. To przede wszystkim umiejętność wsłuchiwania się w potrzeby i oczekiwania konsumentów oraz zdolność odpowiadania na nie.

Publikacja: 28.04.2023 12:00

Znaczenie innowacyjności w branży finansowej

Foto: Tomasz Pikuła

Komentarz partnera raportu:

Zmiana technologii, integracja systemów, wielokanałowość dostępu czy hiperpersonalizacja – na te aspekty w dzisiejszych czasach kładzie nacisk branża. W obszarze płatności: przelewy natychmiastowe, płatności mobilne, tokenizacja, biometria, zakupy na odległość czy z odroczoną zapłatą – te nowości są odpowiedzią na zróżnicowane potrzeby klientów.

W ciągu zaledwie kilku lat doszło do odwrócenia struktury rynku. W 2015 roku ok. 30 proc. płatności w punktach handlowych było realizowanych w sposób bezgotówkowy. W 2022 roku ten udział wynosił już ponad 62 proc.! Na ten wynik miało wpływ wiele czynników – ewolucja zachowań zakupowych, podejście do nowych technologii, działania prowadzone przez Fundację Polska Bezgotówkowa, które poskutkowały dwukrotnym wzrostem sieci akceptacji, pandemia, ale także wojna u naszych sąsiadów. Jeśli wziąć pod uwagę zmianę pokoleniową i to, że coraz częściej klienci płacą już nie tylko kartami, ale wybierają telefon, zegarek lub inny gadżet z NFC, to możemy śmiało stwierdzić, że płatności bezgotówkowe będą tylko zyskiwać na popularności.

Dziś idziemy do sklepu i płacimy tak, jak nam wygodnie, bez zastanawiania się – gotówką, kartą czy zegarkiem. Ważna jest swoboda wyboru metody płatności. A branża finansowa może tę wolność wyboru zagwarantować i nadążać za zmieniającym się tak dynamicznie światem. Banki i fintechy chętnie testują rozwiązania biometryczne, m.in. płatność tęczówką oka (tzw. payeye), za pomocą biometrii behawioralnej lub odciskiem palca. Innowacją są też terminale, które w formie aplikacji działają na urządzeniu klienta. Kolejnym etapem wprowadzania innowacji będzie połączenie kasy fiskalnej i terminala POS na jednym urządzeniu. Te działania są odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku. Co ciekawe, dla niektórych sposób płacenia jest też symbolem przynależności do wybranej grupy konsumentów – liderów opinii, którzy przecierają szlaki, testując zupełnie nowe rozwiązania.

Z naszych cyklicznych badań jasno wynika, że konsument ceni prostotę i wygodę. Wybierając się do sklepu – stacjonarnego czy tego w sieci – chce zakupić towar lub usługę. Szybko, bezpiecznie i bez zastanawiania się. Jeśli zapłata wiąże się z jakimiś trudnościami, to zazwyczaj transakcja nie dochodzi do skutku – widać to doskonale po porzuconych koszykach w sklepach internetowych. Dlatego wspólnie z Mastercard i Visa zainicjowaliśmy działania zmierzające do wdrożenia globalnego standardu płatności w internecie – Click to Pay. Rozwiązanie to można porównać do doświadczenia w terminalu płatniczym, który akceptuje w ten sam sposób wszystkie płatności zbliżeniowe dokonywane kartą – bez względu na organizację, która ją wydała – i ma na celu umożliwienie konsumentom dokonywania płatności za zakupy online, w dowolnym środowisku lub sieci, w jednolity i bardzo intuicyjny sposób. Wszystko po to, by konsument koncentrował się na swoich potrzebach, a nie na czynności płacenia.

- Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Komentarz partnera raportu:

Komentarz partnera raportu:

Zmiana technologii, integracja systemów, wielokanałowość dostępu czy hiperpersonalizacja – na te aspekty w dzisiejszych czasach kładzie nacisk branża. W obszarze płatności: przelewy natychmiastowe, płatności mobilne, tokenizacja, biometria, zakupy na odległość czy z odroczoną zapłatą – te nowości są odpowiedzią na zróżnicowane potrzeby klientów.

Pozostało 89% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Chińskie platformy zakupowe mocną konkurencją
Analizy Rzeczpospolitej
Polacy wydają ostrożnie, ale wraca optymizm
Analizy Rzeczpospolitej
Dojrzałość rynku handlu internetowego nie uwalnia go jeszcze od długów
Analizy Rzeczpospolitej
Klienci chcą sami odbierać paczki, maszyny szybko podbijają rynek
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Zróżnicowane płatności wspierają e-handel