Zakupy w sieci wciąż na fali

Polacy online wydają już ponad 100 mld zł, a ten rok będzie kolejnym ze wzrostem. Nie oznacza to, że na rynku brakuje wyzwań dla sprzedawców. Kupujący wciąż zmieniają zwyczaje, co wymusza ciągłe dostosowywanie się do trendów.

Publikacja: 17.03.2023 10:00

Zakupy w sieci wciąż na fali

Foto: Adobestock

Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, choć krajowy rynek e-commerce – jeśli chodzi o część konsumencką – przekroczył już wartość 100 mld zł, to wydatki firm online w sektorze B2B są ponad 4-krotnie większe. Obydwa podczas pandemii jeszcze przyspieszyły, osiągając tempo wzrostu obrotów na poziomie ponad 30 proc. rocznie i w 2023 roku mogą osiągnąć wspólnie wartość nawet 850 mld zł – wynika z raportu Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej.

Platformy liderem

Rok dla sprzedawców zaczął się słabo. Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w styczniu 8,3 proc. wobec 9,5 proc. w grudniu. Z kolei wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących w styczniu spadła o 32,7 proc.

W styczniu doszło także do prawdziwego trzęsienia ziemi, jeśli chodzi o sprzedawców. Z Polski w trybie nagłym i niemal z dnia na dzień wycofała się platforma Shopee z Singapuru. Po roku od startu w naszym kraju platforma e-handlu podawała, że zarejestrowało się już ponad 53 tysiące polskich firm, które w ten sposób rozwijają sprzedaż online.

W 2021 roku Shopee było najpopularniejszą aplikacją sprzedażową na świecie, zaś w Polsce w ciągu roku aplikacja została pobrana już ponad 7,5 miliona razy. Choć firma wielokrotnie podkreślała wiarę w rozwój na naszym rynku, to jednak nie podołała konkurencji.

Obecnie dziewięciu z dziesięciu internautów kupuje online, a ostatnie dziesięć lat dynamicznego rozwoju spowodowało, że konsumenci stali się bardziej wymagający. Firmy muszą wykorzystywać różne kanały, jak reklama w sieciach społecznościowych, kampanie w wyszukiwarkach, automatyzację analizy danych i wiele innych.

Z badania wynika, że zdaniem 60 proc. dyrektorów firm e-commerce w Polsce kluczowym trendem na rynku jest popularyzacja sprzedaży na urządzeniach mobilnych, a 53 proc. – rosnące znaczenie platform typu marketplace. Zdaniem 35 proc. to rosnąca sprzedaż w kanale konsumenckim, a dla 40 proc. technologie. Według badania Santander Consumer Banku z platform marketplace korzysta 72 proc. Polaków, najczęściej to Allegro czy OLX.

Choć serwisy społecznościowe to od lat jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku internetowego, to jednocześnie zmienia się w bardzo szybkim tempie. Zgodnie z badaniem agencji Zymetria dla BrandLift Polacy wciąż za ulubione serwisy uważają Facebook i Instagram, ale oba najszybciej tracą wskazania w tym zakresie. Podobnie wypadają w zakresie intensywności korzystania w porównaniu z poprzednią edycją z 2019 r. Facebook stracił z 6,5 do 5,5 wejść dziennie, a Instagram z 5,4 do 4,2. Jednocześnie zyskują mniejsze serwisy jak Snapchat czy Twitter, jednak zdecydowanym liderem wzrostu jest TikTok. Teraz jako ulubionego wymienia go już 8 proc. Polaków, a średnio użytkownicy wchodzą 3,7 razy dziennie wobec 0,7 w 2019 r.

Nowe formy handlu

– W zeszłym roku największe marki z różnorodnych sektorów przeprowadziły kampanie właśnie na naszej platformie. Od firm kosmetycznych jak L’Oreal, przez technologiczne jak T-Mobile, aż po ubezpieczyciela PZU – mówi Piotr Żaczko, rzecznik TikToka w Polsce. – Każda marka może efektywnie realizować swoje cele biznesowe, docierając do milionów odbiorców TikToka, o ile w pełni zrozumie specyfikę naszej platformy oraz będzie w stanie ją wykorzystać w swojej komunikacji marketingowej – dodaje.

Taka zmiana przekłada się także na częstotliwość korzystania z serwisów nie tylko jako sposobu na rozrywkę, ale także zakupy. W ciągu ostatnich trzech lat wzrosło zainteresowanie kupowaniem za pomocą social mediów. Na popularności zyskały nowe platformy, jak TikTok. Rola social mediów na pewno jest silna i ich pozycja będzie się umacniać. Jeszcze większa część konsumentów wybierze zakupy za pomocą Instagrama lub TikToka kosztem e-marketów – mówi Karina Hertel, partner zarządzający BrandLift.

Prawie połowa badanych zakupiła produkty za pomocą Instagrama, a dwie na pięć osób dokonały kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka. – Od premiery w 2016 r. aplikacja została pobrana już ponad 3 miliardy razy. Co niewątpliwie świadczy o dużym zainteresowaniu platformą. Trzeba jednak podkreślić, że aktywnie z aplikacji korzysta obecnie około 1 miliarda użytkowników – mówi Jan Michalski, dyrektor marketingu w Zago Capital.

Widać to po zainteresowaniu samych firm, które są coraz mocniej i w różnych formach obecne w serwisach mediów społecznościowych.

– Oferujemy produkty pięciu marek, odpowiadających na potrzeby i preferencje różnych grup klientów. Aby dotrzeć z ofertą do każdej z nich, aktywnie działamy w mediach społecznościowych, gdzie za pomocą zróżnicowanych przekazów prezentujemy treści sprzedażowe, a także lifestylowe – wyjaśnia biuro prasowe LPP. – Widzimy wyraźne zaangażowanie młodszych grup wiekowych naszych odbiorców w social mediach. By tworzyć kampanie kierowane głównie do nich, nie mogliśmy przejść obojętnie wobec platformy TikTok, ponieważ wykorzystuje ona formę przekazu, która dobrze trafia do pokolenia Z – dodaje.

Jak podaje Izba Gospodarki Elektronicznej, choć krajowy rynek e-commerce – jeśli chodzi o część konsumencką – przekroczył już wartość 100 mld zł, to wydatki firm online w sektorze B2B są ponad 4-krotnie większe. Obydwa podczas pandemii jeszcze przyspieszyły, osiągając tempo wzrostu obrotów na poziomie ponad 30 proc. rocznie i w 2023 roku mogą osiągnąć wspólnie wartość nawet 850 mld zł – wynika z raportu Mobile Institute i Izby Gospodarki Elektronicznej.

Platformy liderem

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu