Reklama

Firmy stawiają na nowe produkty

Od lat najszybciej rośnie sprzedaż zmywarek. Teraz klienci szukają suszarek do ubrań czy sprzętów do przygotowywania zdrowych posiłków. Producenci już na te potrzeby odpowiadają.

Publikacja: 09.05.2017 20:21

Foto: Fotolia

Zmywarka jeszcze dekadę temu była towarem niemal luksusowym, dzisiaj to standard w ponad 30 proc. gospodarstw domowych. Ich sprzedaż rośnie w tempie dwucyfrowym już od lat i nic nie zapowiada spowolnienia.

Dwucyfrowo rośnie też sprzedaż suszarek do ubrań, wciąż w Polsce uważanych za amerykańskie dziwactwo znane głównie z filmów. Tymczasem z racji klimatu – długie zimy – suszenie ubrań akurat u nas powinno się doskonale przyjąć. Powoli się tak dzieje, jednak suszarki obecnie posiada jedynie kilka procent domów. Ale sytuacja jest bardzo dynamiczna.

Krótki impuls 500+

– Klienci będą sięgać po lepszej jakości, wyspecjalizowany sprzęt, a to przełoży się na wzrost średniej ceny przeciętnego produktu. W kontekście wzrostu rynku racjonalne wydaje się oczekiwanie spowolnienia dynamiki w drugim i trzecim kwartale (ze względu na wysokie wyniki w analogicznym okresie roku 2016) i stabilizacji wzrostu w końcówce roku – mówi Andrzej Tuleja, dyrektor zarządzający Whirlpool na Polskę i kraje bałtyckie.

– Rynek się stabilizuje, trudno liczyć na spektakularne zwyżki. W 2016 r. mieliśmy impuls zakupowy, gdy na rynku pojawiły się pieniądze z programu 500+, ale skończyło się to znacznie szybciej, niż się spodziewaliśmy – mówi Jacek Rutkowski, prezes Amiki. – Ostatecznie rynek wzrósł znacznie mniej, niż branża liczyła. Jeśli chodzi o ten rok, to prawdopodobnie dynamika będzie jeszcze niższa, może na poziomie tylko 3 proc. – dodaje.

Konsumenci szukają nowych ofert w ramach kategorii już obecnie chętnie kupowanych. – Tradycyjne sokowirówki wypierane są przez nowoczesne wyciskarki, duże roboty ręczne zastępują blendery ręczne lub roboty planetarne. Największy wpływ na to mają prężnie rozwijające się technologie, ale także trendy kulinarne i zmieniające się upodobania konsumentów – mówi Piotr Płochocki, założyciel marki MPM.

Reklama
Reklama

Firmy muszą odpowiadać na nowe oczekiwania konsumentów. – Przeznaczeniem współczesnych kuchni nie jest już tylko gotowanie. W tej przestrzeni toczy się domowe życie. We Franke nie kreujemy trendów, ale na bieżąco śledzimy aktualne wybory konsumentów, by spełniać ich potrzeby. Analizujemy różnice pomiędzy oczekiwaniami nabywców a funkcjonalnością urządzeń i to jest właśnie dla nas przestrzeń do innowacji – mówi marek Szymański, prezes Franke Polska.

Moda na gotowanie, zdrowy styl życia kreuje nowe potrzeby. – Rynek sprzętu AGD w Polsce, zwłaszcza urządzeń wspierających przygotowywanie potraw, od kilku lat rozwija się bardzo dynamicznie. Polscy klienci coraz uważniej śledzą trendy kulinarne i nowości technologiczne w kuchni. To widoczny efekt panującej mody na zdrowe jedzenie i co się z tym wiąże, rosnącej świadomości dobrego odżywiania się – mówi Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor sprzedaży Thermomix w Polsce. To wielofunkcyjne urządzenie pozwala na planowanie menu oraz łatwe i szybkie przygotowywanie posiłków. – W Polsce w roku 2016 kolejnych 65 tys. klientów cieszyło się zakupem urządzenia, a na świecie sprzedawane jest ono co 23 sekundy – dodaje Wojciech Ćmikiewicz.

Funkcje z umiarem

Jednak firmy muszą zachować umiar w prezentowaniu nowości. – Rynek sprzętu AGD zmienia się w bardzo szybkim tempie. Konsument zasypywany jest z każdej strony nowościami. Każda z nich ma innowacyjne rozwiązania technologiczne, które w teorii mają ułatwić codzienne czynności domowe – mówi Ewa Tomaszek, prezes firmy Galicja Tomaszek, założycielka marki Kernau. – Rzeczywistość często wygląda nieco inaczej. Zbyt duża liczba programów i funkcji wręcz komplikuje użytkowanie produktów AGD. Dokładne, kilkukrotne przeczytanie instrukcji, nauczenie się obsługi urządzenia czy też jego zaprogramowanie w niepotrzebny sposób angażuje nas, zabierając czas i energię, a na końcu tej ścieżki i tak używamy zaledwie kilku podstawowych funkcji wybranych sprzętów – dodaje.

Podaje przykład piekarników, które potrafią mieć po kilkadziesiąt funkcji i automatycznych programów, a przeciętny konsument wykorzystuje na co dzień zaledwie od trzech do pięciu funkcji. – Obserwując rynek, postanowiłam stworzyć markę, która dostarczy konsumentowi wyłącznie potrzebne funkcje, faktycznie używane – mówi Ewa Tomaszek.

Nowością w ofercie firmy jest ekologiczny utylizator odpadów organicznych – Smart Cara. System mielenia, suszenia oraz chłodzenia odpadów redukuje je o 90 proc., a reszta może zostać wykorzystana np. jako nawóz.

Analizy Rzeczpospolitej
Sezonowa mobilizacja w branży
Analizy Rzeczpospolitej
E-handel korzysta z coraz bardziej nowatorskich rozwiązań
Analizy Rzeczpospolitej
Karty płatnicze i mobilne płatności NFC – tak dziś płacą Polacy
Analizy Rzeczpospolitej
Płatności coraz mocniej bazują na technologii
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama