Aktualizacja: 18.01.2021 21:16 Publikacja: 18.01.2021 21:00
Foto: Adobe Stock
Według Najwyższej Izby Kontroli, powołującej się na badania Politechniki Gdańskiej, przeciążone samochody stanowią od 14 do 23 proc. wszystkich pojazdów poruszających się po drogach. Jednocześnie powodują one od 35 do 70 proc. zniszczeń w nawierzchni. Tymczasem wyłapywanie takich aut, co pozwoliłoby zapobiegać degradacji, przynosi mierne rezultaty.
NIK zbadała, jakie efekty przynosi system kontroli mający eliminować z ruchu przeładowane ciężarówki. Przeprowadzono je w Białymstoku, Częstochowie, Gdańsku, Jaworznie, Kielcach, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie i Wrocławiu, a także w Bydgoszczy. Okazało się, że choć Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) ma zarówno techniczne, jak i kadrowe możliwości takich działań, zabrakło odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej kontrole. W opublikowanym w ub. tygodniu raporcie NIK stwierdziła, iż w pięciu skontrolowanych miastach – Jaworznie, Częstochowie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu – inspektorzy wojewódzkich ITD nie wykorzystywali do ważenia ciężarówek wszystkich miejsc, jakimi dysponowali. Z kolei w przypadku budowy nowych dróg jedynie w Białymstoku i Bydgoszczy przewidziano lokalizację miejsc do badania nacisków na osie i masy pojazdów. Natomiast w Szczecinie podczas przygotowywania projektów nowych dróg nie uwzględniono w dokumentacji miejsc kontroli pojazdów, choć chciał tego zarządca drogi.
Sprytnie zorganizowana sieć importerów na świecie pozwala Rosjanom na sprowadzanie mimo sankcji części zamiennyc...
Deutsche Bahn testuje nowy pociąg dużych prędkości firmy Siemens na trasie między Erfurtem a Halle, ustanawiając...
Pociąg Intercity Adriatic Express, który wiezie turystów z Polski do Chorwacji, wyruszył w swój pierwszy kurs w...
Europa bardzo powoli odbudowuje swój ruch lotniczy po pandemii. Najszybciej udało się to Turkom, którzy pod ten...
Pasażerowie linii kolejowej Eurostar zmagają się z poważnymi opóźnieniami. We wtorek ruch został zablokowany prz...
W założeniach zarządu nie trafią one jednak na rynek przewozowy, a jednie na złom. Zdecydowana większość to tabo...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas